DIÉTA

Kezdj el fitneszterembe járni! Ez az útmutató segít, hogy hogyan vágj bele!

Összegyûjtöttük, mi mindenre figyelj oda, ha szeretnéd végre rászánni magad a csoportos órákra vagy a kondigépekre! Vágj bele!
  • Szerző: FÁB

Szögezzük le: bárhol is sportolsz, a tested mindenképpen meghálálja azt. A mozgás jót tesz az egészségednek, az állóképességednek, az energiádnak, az alakodnak és nem utolsósorban a hangulatodnak is. A csoportos órák és a konditermek világra talán egyelőre idegenül hathat számodra, mégis jól teszed, ha kipróbálod!

Miért induljak neki, ha itthon is tornázhatok?

  • A nappalidban tornázni kényelmes és praktikus. Csoportos órákra járni viszont rendkívül inspiráló.

  • Változatos, hiszen nincs két egyforma óra, még ugyanazzal az edzővel sem

  • Közösségi élményt ad, ahol új embereket ismerhetsz meg, és érzed, hogy valahova tartozol

  • Lendületet ad, ahogyan látod a körülötted lévőket, és ez még nagyobb kitartásra ösztönöz

  • Rendszert visz az életedbe, így végső soron jót tesz az időbeosztásodnak is. Ha kialakul, melyik napon és milyen időpontokban szánsz időt az edzésre, könnyebb megtervezni a hetedet is

Mi alapján válasszak helyszínt?

Érdemes nem csak a lakásod környékét feltérképezni, hanem a rendszeres bejárt útvonalak mentét is. A legtöbb teremnek van részletes honlapja, ahol leírást találsz az árak mellett a szolgáltatásokról is, ráadásul fotók segítségével kicsit bepillantást is nyerhetsz. Sok helyen a próbanap ingyenes. Élj ezzel a lehetőséggel, nézz körül személyesen is, és próbáld ki a helyet. Így kockázatoktól mentesen megláthatod, mennyire szimpatikusak az oda járó emberek, milyen állapotban vannak a gépek vagy éppen mennyire tetszik az óra és az edző stílusa.

Mit tegyek, ha nem ismerem a gépeket?

Először is, tedd félre a gátlásaidat: mindenki elkezdte valahogy. A gépeken ábra szokta jelölni, hogy melyik izomcsoportot mozgatja meg az adott szerkezet, ahogyan azt is, hogy milyen mozdulatokkal kell használni. Először kisebb súlyokkal kísérletezz: inkább növeld fokozatosan, mint hogy kudarc érjen. A teremedzők tudnak tanácsokkal segíteni, ha szükséged van rá, ne szégyelld az útmutatásukat kérni, hiszen ez a dolguk! De hidd el, hogy a körülötted éppen edzést végző látogatók is nagyon szívesen megmutatják az adott gépet, ha tanácstalanná válsz.

Hogyan találjam meg a megfelelő csoportos órát?

A legjobb, amit tehetsz, ha minél több fajtáját kipróbálod a szolgáltatások közt szereplő óráknak. Lehet, hogy olyanba fogsz beleszeretni, amiről nem is hallottál korábban, vagy amiről nem is gondoltad. Az alakformáló órák vagy például a pilates sokat segít abban, hogy célba vegye az izmaidat; az aerobic vagy a zumba nagyon hatékony abban, hogy égesd a kalóriákat és jól átmozgasd a tested - de helyszíntől és teremtől függően a lehetőségek egész sora vár rád. Fontos persze az is, hogy ki tartja az órát. A cél az, hogy jól érezd magad és szívesen járj, ezért hallgass bátran a megérzéseidre!

Mik a leggyakoribb óratípusok? És melyik mire jó?

Alakformáló óra: célzottan dolgoztatja meg a test egyes területeit. Van, hogy minden testrészre sor kerül, de előfordul, hogy egyes testtájak kerülnek a középpontba az óra során. Segédeszközökként súlyzókat, gumikötelet, tárcsákat vagy éppen labdákat is használnak a résztvevők.

Bodyart: a jóga, a gyógytorna, a funkcionális edzések speciális elegye. Fejleszti a hajlékonyságot, az izmokat, az állóképességet. A dinamikus és a statikus elemeket is magába öleli, több nyújtógyakorlattal együtt.

Core training: a törzsizomzatot, a hátizmokat fejleszti leginkább. Javítja az egyensúlyt, sok nyújtást is tartalmaz, javítja a tartást.

Cross edzés: funkcionális edzés, ahol különböző intenzitással és ismétlésszámmal mindenki a saját tempójában hajtja végre a feladatokat, melyek erősítik és megdolgoztatják az izmokat.

Dance vagy dance aerobic: az óra során koreográfiát tanulnak meg a résztvevők, így olyan módon dolgozik a test, hogy szinte észre sem veszed, hiszen a lépésekkel vagy elfoglalva.

Deepwork: egyszerű, koreográfiától mentes, intenzív edzés, mely a teljes testet igénybe veszi.

Gerinctorna: leginkább a hát izmait és mélyizmait erősíti, többnyire labda segítségével zajlik az óra, hátfájósoknak és ülőmunkát végzőknek különösen nagy segítség.

Hot Iron: súlyzós óra zsírégetésre és alakformálásra. Az óra megterhelő, mert nagy súlyokkal zajlik, viszont gyönyörűen formálja az izmokat, zsírégető hatása pedig még másnap is kitart.

Jóga: több különböző fajtája is van, melyekben közös a meditáció és a koncentráció gyakorlása. Tisztítja az elmédet, harmóniát ad a testnek és a tudatnak is. Az összpontosítás és a jógalégzés kiváló stresszoldó.

Pilates: megtanít tudatosan és precízen használni izmaidat. Ruganyossá tesz, a mélyizmokat kiválóan fejleszti.

Spinning: speciális szobabicikliken zajlik az edzés, az edző diktálja a tempót és a nehézségi fokozatokat, rendkívül hatékony az állóképesség fejlesztéséhez.

Stretching: egy fárasztó edzés vagy egy nap végén rendkívül hatékony és jóleső óra. Lassú mozdulatokból, nyújtógyakorlatokból áll, melyek ellazítják a testet és növelik a hajlékonyságot.

TRX: egy speciális eszközzel végzik a gyakorlatokat, melyek erősítik az izmokat, fejlesztik az egyensúlyt, a koordinációt.

Zumba: minden testrészt átmozgató, táncos edzés, melyben több latin tánc elemei is szerepelnek, például a salsa, a rumba és a samba, de emellett tartalmaz hip-hop vagy éppen hastánc elemeket is.

Zsírégető: lépéseket, koreográfiát, az óra utolsó részében pedig erősítést is tartalmazó edzés, mely egész idő alatt abban a tartományban tartja pulzusodat, mely a legideálisabb a zsírégetéshez.

Ripost előfizetés banner

És ezeket olvastad már?