ÉLETMÓDI

Ki gondolná, hogy ezen is múlik mennyire alszik éjjel a gyerek?!

Nehéz teher egy éjjelente rosszul alvó gyerek. Nem csoda, hogy a szülők szinte mindent megtennének a jó és zavartalan alvás érdekében. Már csak azért is mert az ő éjszakai nyugalmuk is ezen múlik.
címkék:
  • Szerző: Ripost

Meglepő, de egyes ételekkel elősegíthető a könnyebb elalvás, és javítható a gyerek alvásminősége is, így aztán egyáltalán nem mindegy, mit eszik egy gyerek vacsorára. A következő ételek lazító, nyugtató hatásúak, tele vannak az egészséges fejlődéshez szükséges vitaminokkal és ásványi anyagokkal. Bónuszként tartalmazzák az álomba szenderítő elengedhetetlen melatonint, mindezt természetes formában.

Banán

A cukros ételek felpörgetnek, ezért édességet soha ne adjunk vacsorára a kicsiknek. A banán ellenben, bár finom édes, a benne található melatonin és szerotonin miatt kifejezetten nyugtató hatású. Magnézium tartalma is az ellazulást segíti. A gyerek izmaiban ettől könnyebben oldódik a feszültség, gyorsabban elalszik tőle.

Meleg tej

Nagyanyáink meleg tejet adtak a gyermekeknek elalvás előtt. Mi már tudjuk, hogy miért: a fehér nedű titkos alkotórésze, a triptofán kifejezetten lazító, nyugtató hatású. A tej magas kalciumtartalma pedig a triptofán ezen hatását turbózza fel. A legkisebbeknek, egy éves kor alatt azonban soha ne adjunk tehéntejet. Ha tehetjük, inkább szoptassuk meg elalvás előtt.

Joghurt

A joghurt egy kifejezetten az emésztést segítő étel. Ha békés az emésztés, jobban alszik a gyermek is. A joghurtban lévő hasznos baktériumok megakadályozzák a bélben a toxikus anyagok elszaporodását. Kalcium és foszfortartalma pedig a gyermek csontfejlődéséhez elengedhetetlen. (A bolti, cukrozott, ízesített, adalékanyagokkal tömött, cukrozott, tartósítószeres joghurtokat felejtsük el). Teljes értékű vacsora, ha a házi joghurtba zabpelyhet vagy nagyon puhára főtt barna rizst is keverünk.

Készítsünk joghurtot házilag

Házi tejből, vagy a lehető legmagasabb zsírtartalmú, de minimum 3,5 százalékos, és ne magasan hőkezelt tejből készítsük. Továbbá a natúr joghurtok közül oltóanyagnak olyat válasszunk, amely élőflórás, élő joghurtkultúrát tartalmazó felirattal van ellátva, és eltarthatósága rövid idejű. 1 liter tejhez oltóanyagként 2-3 evőkanál joghurtra lesz szükségünk. A tejet lassú, 20-25 perces főzés után forraljuk fel. Ha felforrt, azonnal vegyük le a tűzről és hűtsük vissza 40-50 fokra. A joghurtbaktériumok 30-40 fok között szaporodnak a legjobban, így ezt a hőmérsékletet próbáljuk meg hosszabb ideig megtartani. A legjobb módszer, ha 5-6 órára, 35-40 fokra programozva, a sütőbe tesszük a bekevert tejet.

Zabpehely

A zabban lévő hatóanyagok segítik az elalvást előidéző hormon, a melatonin termelését. Ez teszi a zabkását ideális vacsorává. A főtt vagy puhított zabpelyhet keverhetjük meleg tejjel vagy villával szétnyomott banánnal. Ez az étel kellemesen megtölti a pici gyomrát, és hamar mély, édes álomba merül. Az alvás időtartama is megnő ettől a természetes csodaszertől.

És még ezen is múlhat!

1, Nem megfelelő hőmérséklet

A kicsiket éppúgy zavarhatja a túl meleg, mint bennünket, felnőtteket. Ne legyen 21 foknál több a baba szobájában, ne öltöztessük túl, kerüljük a műszálas, durva szövésű ruhákat, adjunk rá tiszta pamutból készült bodyt és az ágyneműje (a takarója, a lepedője) is készüljön természetes anyagból!

2, Bedugult orr

Betegség, nátha és allergia miatt bedugult orr is okozhat gyakori ébredést. Ha egy-két hét alatt nem múlik el a probléma, érdemes orvoshoz fordulni.

3, Zaj

Az újszülötteket kevésbé szokta zavarni a zaj, de 3-4 hónapos kor felé a legtöbb baba hirtelen olyan hétköznapi zajokra is érzékenyen reagál, amikre korábban nem pl. kintről beszűrődő beszélgetésre, motorzúgásra, kutyaugatásra. Egyéni érzékenységtől is függ, melyik babának mi a zavaró: vannak olyan gyerekek, akiket egy légy zümmögése is zavar az alvásban, mások lakodalmas zene mellett sem ébrednek fel.

4, Fény

A zavaró fényforrások is felébreszthetik idő előtt a kicsit és az elalvást is megnehezíthetik. Jó, ha a baba kezdettől kicsit sötétített szobában alszik, ezzel is kizárunk egy felesleges ingert az életéből. Mint ahogyan természetes körülmények között is estefelé már nincsenek erős fények, úgy az altatás előtti ellazulást is megkönnyítheti, ha csak kisebb, lágy fényforrásokat használunk a lakásban.

5, Cukros, nagy kalóriatartalmú ételek

A kisgyerekeknél gyakran a nem megfelelő étrend okozhat nyugtalan alvást: a kakaó, az édességek, a cukros ételek, a túl sok szénhidrát – korlátlan édesség-, tészta-, fehér lisztes péksütemény-fogyasztás-, felpörget, ezért a délutáni-esti időszakban mindenképpen kerüljük ezeket.

6, Mozgáshiány

Egy kisgyereknek naponta több óra mozgásra van szüksége. Ha erre nincs módja, kevesebbet, rosszabbul aludhat, nyűgösebb lehet, több magatartási probléma adódhat vele. Gondoskodjunk róla, hogy minden nap legalább egy órát szabad levegőn tölthessen, még akkor is, ha hideg van kint.

7, A napirend hiánya

A kicsik igénylik az állandóságot, a kiszámíthatóságot. A kiegyensúlyozott idegrendszeri éréshez arra van szükség, hogy a napoknak legyen kerete és biztos támpontjai. Bár ez nekünk, felnőtteknek rendkívül monoton lehet, a kisgyereknek fontos, mert csak így érzi magát biztonságban.

8, Túl sok inger

Ha a kicsit túl sok inger éri, például sokat ül képernyő előtt, túl sok a felnőttes családi program – például a plázák járása-, vagy hosszabb időt tölt erős ingerek között – koncerten, tömegben – nincs lehetősége szabadon játszani, mozogni, azt az idegrendszere csak lassan képes feldolgozni, túltelítődik, emiatt ingerlékenyebb, nyűgösebb lehet és ez éjszakai ébredésekhez vezethet.

 

címkék:
Ezek is érdekelhetnek
És ezeket olvastad már?