ÉLETMÓDI

Szorongást és depressziót okoz a járvány? Ez az oka

A mostani körülmények sok érzést hozhatnak felszínre benned.

Néhány héttel ezelőtt még lelkesen készültünk a tavaszra, most pedig otthon maradunk, és el sem tudjuk képzelni, mikor fordul végre vissza a rendes kerékvágásba az életünk. Ez számtalan érzést ébreszthet bennünk, amit jó, ha értünk. Akkor ugyanis könnyebb kezelnünk is.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Megváltozott a világ

Nem kérdés, hogy hatalmas változáson ment váratlanul és hirtelen keresztül az életünk. A jelenség ráadásul világméretű, és nagy az esély rá, hogy néhány hétig fog tartani. A lelkünk mélyén érezhetjük, hogy sok dolog nem lesz már ugyanaz, mint előtte volt. A változás szinte mindig okoz némi szorongást az emberben. Ha pedig ennyire sok bizonytalansággal társul, akkor még fokozottabban élhetjük meg ezt az érzést.

Bizonytalanság

Nem tudhatjuk, mi lesz holnap. Sőt még azt sem, hogy mi lesz egy hónap múlva. Nem tudjuk, el fogjuk-e kapni a vírust, vagy valamelyik szerettünk megbetegszik-e tőle. Bizonytalanok vagyunk mind egészségi, mind egzisztenciális téren, ez pedig különösen érzékennyé tesz mindannyiunkat.

Beszűkült élettér

Mindannyiunknak megvan a kialakult napi rutinja. De most át kell alakítani kapcsolatainkat és szokásainkat. A munkahelyi kapcsolatok, a baráti viszonyok más síkba kerülnek a megszokotthoz képest. Sőt ez elmondható még családi és rokoni viszonyainkra. Olyan emberek, olyan szokások is hiányozni kezdenek, melyeket nemrég még akár a hátunk közepére kívántunk. Például hajnalban eljutni a munkahelyre. Vagy végigülni a gyakran vitába torkolló, nagy, családi összejöveteleket.

De akkor mégis hogyan kezeljük?

Legjobb, amit tehetünk, hogy megpróbáljuk otthon kialakítani saját, új rutinunkat. Ha otthonról dolgozol, kelj fel időben, nevezd ki a lakás megfelelő pontját a munkahelyednek, és remek, ha szépen fel is öltözöl ehhez. Vezesd be otthoni életedbe is a rendszert. Sportolj otthon, tornázz, ez nem csak segít fitten tartani magad, de lelkednek is igazán jót tesz. Igyekezz optimistán állni a jövőhöz, és terveket szőni. Legyenek meg a terveid a soron következő napra – de próbáld megálmodni a távolabbi jövőt is. Ezek mind arra sarkallják elméd, hogy optimistán és reménykedve viszonyuljon a helyzethez. Ezzel támogatva hangulatod. Sőt meglepő módon még immunrendszered is.

És ezeket olvastad már?