Létrehozva: 2021.11.20.

„Vasút közlekedik majd a Batthyány térig, bemegy a hév a Kálvin térre” – Vitézy Dávid avat be a konkrét tervekbe

Hamarosan a Kálvin térre érkezik be a hév, a Batthyány téren a hév mellé vonat, Mátyásföldön pedig metró jár majd. Grandiózus tervek és a következő évtizedeket meghatározó víziók tárulnak fel Vitézy Dávid szavai nyomán, miközben az is kiderül, hogyan zajlik a szakmai munka a fővárossal és a kormányzattal együttműködve. A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója beavatja munkájába és terveibe a Ripost7 olvasóit.

Ripost: Mindössze 15 éves volt, amikor megalapította a VEKÉ-t. Ilyenkor más gyerek a többiekkel focizik a téren. Ennyire nem szeretett focizni és a haverokkal bandázni?

Vitézy Dávid: Vannak olyan tizenévesek, akik inkább a felnőttek társaságát keresik. Voltak barátaim az iskolában is, de mindig nagyon érdekelt a tömegközlekedés, így sok buszvezetővel és diszpécserrel beszélgettem. Nagyon sok értékes emberi kapcsolatom lett akkoriban, ezeket azóta is ápolom.

Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója
Fotó: Máté Krisztián (MK)
Ripost

Ripost: Azt mondják, megszállottan munkamániás. Igaz ez?

V. D.: Igaz. Nagy előny, ha az ember olyasmivel foglalkozhat munkaidőben, amit szeret. Ugyanakkor nagy hátránya, hogy a szabadidejét is munkával tölti.

Ripost: Hogyan telt a korlátozások alatti időszak?

V. D.: Kihasználtam a lehetőséget és rengeteg időt töltöttem azzal, hogy megnézzem a terveinkben érintett helyeket. Jóformán minden vasúti és hév-vonal mentén végigsétáltam, bejártam a város szinte minden szegletét. Rákos állomáson megkergettek a kutyák, pedig csak meg akartam nézni, milyen lenne ott a vasúti csomópont. Sétáltam a soroksári Duna-parton a szennyvízkiömlő mellett is azon tűnődve, milyen jó lenne, ha sétány kötné össze Pesterzsébetet és Soroksárt. Végigjártam Rákosrendezőt és a rákospalotai vasútállomás környékét, ami most szintén nem Budapest legvonzóbb területe. Egészen más ez, mint műholdról nézni egy-egy kieső, elhagyatott környéket.

Ripost: Az oltást fölvette?

V. D.: Persze, megvan a harmadik is.

Ripost: Mi Budapest legégetőbb közlekedési problémája?

V. D.: Az, hogy a külső kerületekből és az agglomerációból 10-ből 6-an autóval járnak be. A belső kerületekben és a lakótelepeken ez az arány épp fordított. A legnagyobb feladatunk az, hogy elérjük, a kertvárosokból ingázók is ilyen arányban tömegközlekedjenek.

Ripost: Aki most közlekedik Budapesten, úgy érezheti, ez lehetetlen. Milyen adottságokra alapozzák, hogy ez elérhető cél?

V. D.: Elődeink kiépítettek 11 vasútvonalat, négy hév-vonalat és négy metrót. Van egy kötöttpályás hálózatunk, amivel ugyan rengeteg teendő van még, de elképesztő lehetőségek vannak benne. A világon sok városnak ezt szinte a semmiből kell kiépítenie, ráadásul ott, ahol sűrűn vannak a lakóházak és rengeteg érdek sérülhet. Nekünk megvan a hálózat, csak használni kell. A budapesti kötöttpályás vasúti stratégiánk lényege az, hogy a héveket és a vasútvonalakat bevonjuk a főváros közlekedésébe, és a vasutat is ugyanolyan természetessé tegyük az emberek számára, mint a metrót. A másik adottságunk, hogy nálunk az a fajta autóközpontú várostervezés nem nyert teret, mint más városokban. Sokan hiszik azt, hogy ha lenne még egy sáv valahol, akkor az megoldaná a közlekedési gondokat, de ez nem igaz. Ha csinálnánk még sávokat, akkor még többen autóznának, és ugyanúgy dugó lenne.

Ripost: Lesz valaha Budapestből Amszterdam? Rá lehet szoktatni itt az embereket a tömeges kerékpáros közlekedésre?

V. D.: A legnagyobb lehetőség abban van, hogy a vasúti és hév megállókat jól meg lehessen közelíteni kerékpárral. Nagyon sokat számít az, hogy mondjuk egy etyeki ember meg tudja közelíteni a biatorbágyi vasútállomást. Ma sokan csak azért ülnek autóba, mert nincs rendes kerékpárút, biciklitároló. Most indítottunk egy programot „Kerékpáros kertváros” néven. Ami a belső kerületeket illeti, Párizs öt év alatt lett Amszterdam egy autóközpontú belvárosból, szóval meg lehet csinálni.

Ripost: A Karácsony-féle nagykörúti biciklisávokkal?

V. D.: Csak sárga festékkel ezt nem lehet megoldani, hanem sokszor centiről centire végig kell gondolni az adott útszakaszt és újratervezni. Ezt csináltuk az Andrássy úton vagy a Kiskörúton is anno és hasonló konfliktusok nélkül elkészült a kerékpársáv. A nagykörúton ez a munka eddig nem lett elvégezve. A budapesti kerékpározásnak van jövője, de kapkodni nem érdemes, el kell végezni a néha sziszifuszinak tűnő munkát. Ugyanezt meg lehetne csinálni a Rákóczi úton is, de legyen kerékpársáv, autózni is lehessen, és legyen egy fasor is. Ehhez átgondolt tervezés kell, faltól falig.

20200512 Budapest
Ideiglenes kerékpársáv a Nagykörúton.
fotó: Végh István (VI)
Bors

Ripost: Milyen tervei vannak a Budapesti Fejlesztési Központnak?

V. D: A BKK-val 2010-ben, még Tarlós István vezetésével elkezdtünk egy nagyon nagy munkát, amikor lecseréltük a busz- és a villamospark nagy részét, megcsináltuk az 1-es és a 3-as villamos vonalát és a budai fonódót, bevezettük a BKK-futáralkalmazást. Ezekre nagyon büszke vagyok, óriási munka volt. Most pedig arra vállalkoztam a BFK vezetőjeként Fürjes Balázzsal, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárral, hogy aktiváljuk azt a szunnyadó lehetőséget, ami a hévben és a vasútban rejlik. Mondok egy példát: a pesterzsébeti lakótelepről ma az emberek a 23-as busszal zötyögnek be a Soroksári úton, miközben ott van a Duna-parton a hév, csak éppen 40-nel megy és a Vágóhídnál véget ér. Ha felújítanánk a ráckevei hévet és bevinnénk a Kálvin térig a föld alatt, akkor 15 perccel gyorsabban be lehetne érni.

Ripost: Hév a Kálvin téren? Ez inkább álomnak tűnik, mint tervnek...

V. D: Ezek konkrét tervek! A BFK a kormány megbízásából jelenleg több mint egy tucat ilyen nagy projekt előkészítésén dolgozik. Az a cél, hogy ezeket a következő években uniós források segítségével meg is építsük. Konkrétan a Kálvin téri hév-hosszabbítás már az építési engedélyezési tervezés fázisában tart.

Ripost: A gödöllői hév és a 2-es metró összekapcsolása régi terv. Mikor utazhatunk az új vonalon?

V. D: A főpolgármester-választás után, két éve a főváros leállította a projektet. A kormány felajánlotta, hogy átveszi, ez idén megtörtént, így jelenleg a BFK-nál zajlik a tervezés. Leghamarabb 2024-ben kezdhetjük el építeni, és ha marad a kitartó kormányzati támogatás a következő ciklusban is, 2028-ra elkészülhet – de ehhez még óriási munka áll előttünk, első lépésben konszenzust kell teremteni az 5 érintett budapesti önkormányzat között.

Arról, hogy Vitézy Dávid milyennek képzeli el Budapestet 10 év múlva, mivel jár munkába és a kommentelők fel tudják-e bosszantani, a Ripost7 kedden, vagyis november 16-án megjelent legfrissebb számában olvashatsz. Keresd az újságosoknál és egyéb árusítóhelyeken!

Ez is érdekelhet

origo.hu

Menekülnek az ukránok, itt az oroszok megsemmisítő csapása

origo.hu

Újabb eligazítást tartott a Présember, mutatjuk, kiket hívott meg

borsonline.hu

„Összejöttek a hátam mögött” – kitálalt a megcsalt vőlegény Marics Peti és Binhky románcáról

hirtv.hu

Rendkívül súlyos vádakat fogalmazott meg az Egyesült Államok Oroszországgal szemben

ripost.hu

Házasság első látásra: Egy év után vajon együtt van Enikő és Peti?

vg.hu

Ki hitte volna: a Moltól a Shellig egyik percről a másikra vaskos üzemanyagár-csökkentést hajtottak végre a magyar benzinkutak

origo.hu

Temetőben ünnepeltek volna Polgár Árpádék, de kidobták őket

metropol.hu

Magyar Péter balhé közben azzal vádolt egy rendőrt, hogy az lefeküdt a feleségével, Varga Judittal

videa.hu

Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)

ripost.hu

Hirtelenül elhunyt Pintér Marianna

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

INSIDER

Az intézkedő rendőr szerint Magyar Péter autós ámokfutásba kezdett, de végig agresszív, fenyegető és megfélemlítő volt

INSIDER

Látványos számok mutatják, mennyit változott az életünk 2010 óta

INSIDER

Itt a friss jelentés: továbbra is gátlástalanul hamisítják a mézet!

INSIDER

Kiderült az igazság: Karácsony ígéreteinek kétharmada nem teljesült

INSIDER

Május 12-ig láthatók a lélegzetelállító képek a Városligetben - Galéria

INSIDER

Megszólalt a szakértő a jubileumi pontyfogóversenyről

INSIDER

Szijjártó Péter: a NATO átlépte a vörös vonalat! - Videó

INSIDER

Rendkívüli bejelentés érkezett az üzemanyagárakról, ekkor lép életbe