Létrehozva: 2022.07.23.

Megnőtt a tudósok pulzusa, szívdobogásszerű rádiójeleket fogtak a világűrből

Lehet, hogy végre társakra lelünk az univerzumban?

Szerző Ripost

„Egy messzi-messzi galaxisban...” – kezdődhetne tudósításunk a Földtől több milliárd fényévre felfedezett különös rádiójelekről, de egyelőre aligha kell tartani a Csillagok háborúja inváziós űrhajóitól, mondjuk is mindjárt, miért.

A CHIME nevű kanadai rádióteleszkóp segítségével ugyanis a történelem legtitokzatosabb földön kívüli szignálját fogták a világűrből. Az „adás” három másodpercig tart, ami kivételesen hosszúnak számít, de nem is ez a lényeg, hanem hogy a jelek 0,2 másodpercenként ismétlődnek tiszta, periodikus mintázatban, hasonlóan a szívdobogáshoz – számolt be róla a Nature című, tudománytalansággal aligha vádolható folyóirat.

Fotó: mit.edu

Bumm, bumm, bumm

A massachusettsi Kavli Asztrofizikai és Űrkutatási Intézet kutatásvezetőjének szívét is megdobogtatta a szokatlan jelenség.

A jelsorozatban időszakos csúcsok vannak, amelyek rendkívül pontosak, és a másodperc minden töredékében szabályszerűen ismétlődnek, mint a szívverés: bumm, bumm, bumm

– mondta el a lapnak Daniele Michilli, hozzátéve, hogy nem sok olyan dolog van az univerzumban, ami ilyen szigorúan periodikus jeleket bocsát ki. Ez ugyan a Földön kívüli életben reménykedők számára akár jó hír is lehetne, de az amerikai tudós rögtön le is hűtötte a kedélyeket, sorolva a példákat, amelyek hasonló jelenséget produkálhatnak.

A saját galaxisunkban is ismerünk ilyeneket, vannak rádiópulzárok és a magnetárok, amelyek forognak, és egy világítótoronyhoz hasonló sugaras emissziót produkálnak. Úgy gondoljuk, hogy ez az új jel is valami ilyesmi lehet.

Fotó: Pixabay

Ismerj meg egy új fogalmat: ez az FRB

A jelet úgynevezett FRB-nek minősítették, ami az ismeretlen asztrofizikai eredetű rádióhullámok intenzíven erős kitörését rövidíti. A bökkenő csak az, hogy az eddig észlelt hasonló jelenségek alig néhány ezredmásodpercig tartottak, ez az új jel viszont 1000-szer hosszabb, mint az átlagos FRB. Hogy pontosan mi lehet a forrása, az továbbra is rejtély, bár a csillagászok azt gyanítják, hogy valamilyen neutroncsillagról származhat – vagyis egy rendkívül sűrű, gyorsan forgó óriáscsillag összeomlott magjából.

Az első FRB 2007-es felfedezése óta több száz hasonló rádióvillanást észleltek az univerzumban. A kanadai CHIME négy hatalmas parabola-reflektorból álló óriásteleszkópja folyamatosan figyeli az eget, ahogy a Föld forog, és úgy tervezték, hogy felfogja a rendkívül rövid ideig tartó rádióhullámokat is. Az eddig megfigyelt FRB-k túlnyomó többsége egyszeri volt – ultrafényes rádióhullám-kitörések, amelyek néhány ezredmásodpercig tartottak, mielőtt kialudtak. A mostani az első olyan szignál, ami négy napon keresztül, változó szünetekkel ismétlődik, majd 16 naponta újra észlelhető. Ez a 16 napos ciklus időszakos aktivitást jelez.

Hasonlóságot találtak

Az újonnan felfedezett jelek mintázatának elemzése során Michilli és munkatársai hasonlóságot találtak a galaxisunkban ismert rádiópulzárokkal és magnetárokkal. A rádiópulzárok olyan neutroncsillagok, amelyek rádióhullám-nyalábokat bocsátanak ki, és úgy tűnik, hogy a csillag forgása közben pulzálnak, míg a magnetárok hasonló sugárzást keltenek szélsőséges mágneses terük miatt.

A fő különbség a saját galaktikus pulzárjaink és magnetárjaink sugárzása és az új jelek között az, hogy utóbbiak több mint egymilliószor intenzívebbnek tűnnek.

A CHIME mára számos, különböző tulajdonságokkal rendelkező FRB-t észlelt. Láttunk olyanokat, amelyek nagyon viharos felhőkből származtak, míg mások úgy néztek ki, mintha tiszta környezetben lennének. Ennek az új jelnek a tulajdonságaiból azt mondhatjuk, hogy a forrás körül egy plazmafelhő található, aminek rendkívül turbulensnek kell lennie

– magyarázta Michilli.

Képünk illusztráció (Forrás: Pixabay)

Idegen civilizáció?

Bár a fentiek elvben azt erősítik, hogy inkább mesterséges jelsorozatról van szó, mintsem kozmikus „háttérzajról”, a tudósok szerint mégsem földönkívüliek próbálnak kapcsolatba lépni velünk. A CHIME mindenesetre sikeresen elcsípte azt. Ha netán nekünk vagy más értelmes élőlényeknek címezték, az is lehet, hogy egy haldokló civilizáció utolsó segélykiáltásait sikerült észlelnünk.

Lopott a boltban a Magyar Televízió egykori bemondónője

Egyetlen nukleáris rakéta képes lenne elpusztítani egész Budapestet

Megmutatta az első felvételt a babáról: máris bővül Demcsák Zsuzsáék családja

magyarnemzet.hu

Itt a világháború, EU-ország katonái mennek Ukrajnába

A Házasság első látásra szereplője hű társra lelt

hirtv.hu

Jogász és a MÁV is reagált Magyar Péterék vasúti kocsis esetére

A Miss Influencer Hungary nyertese egy igazi vadmacska: tökéletes testére nincsenek szavak

astronet.hu

Ennek a 4 csillagjegynek az életébe boldogságot hoz a Bika újhold

she.life.hu

Baráti körben– undercover összefogás (hirdetés)

she.life.hu

Amikor beköszönt a jól ismert bakteriális „barát” (hirdetés)

videa.hu

Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)

hirtv.hu

KOMMENT! Új közéleti talkshow Mészáros Nórival hétfőtől csütörtökig 17.50, HírTV! (hirdetés)

INSIDER

„Gyurcsány-árnyékkormány” vezeti ma Budapestet: Gyurcsány emberei herdálták el a budapestiek pénzét

INSIDER

Magyar Péter trükkje pofonegyszerű: kaméleon módjára változtatja saját álláspontját

Bevállalós lányokat toborzott interneten Magyar Péter polgármesterjelöltje

INSIDER

Megmutatjuk Magyar Péter igazi arcát: pár hét alatt lehullott a lepel

Orbán Viktor Budapesten fogadta a kínai államfőt

INSIDER

Figyelmeztet a szakember: ez az időjárás már az egészségünkre is veszélyes

INSIDER

Itt lesznek lezárások és forgalmi rend változások a kínai elnök látogatása kapcsán

INSIDER

Ha ilyen üzenetet kapsz, nehogy bedőlj, mert átverés!