Létrehozva: 2023.09.21.

Újabb őrült ötlet Brüsszeltől: a mai jogsival csak 110 lenne a maximális sebesség - íme a részletek

Ha elfogadják a brüsszeli tervezetet, az autósok maximum 110-zel haladhatnak majd az autópályákon is. Sőt B-kategóriás jogosítvánnyal maximum 1800 kilós autókat lehet majd csak vezetni, ennél nehezebb kocsikhoz B+ kategória kell majd.

Az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Szakbizottságának legutóbbi ülésén tárgyalt jelentéstervezet szerint a nagyobb személygépkocsik és kisteherautók vezetőinek újra kellene vizsgáznia, a B-kategóráiás jogosítvánnyal rendelkezők pedig csak 110-zel közlekedhetnének. Íme a részletek!

jogosítvány, jogsi, vezetői engedély, jogosítvánnyal vezethető autók
A tervek szerint a jövőben B+ kategóriás  jogosítvánnyal lehet csak teherautót vezetni. Fotó: Unger Tamás /  Vas Népe

Így módosítanák a jogosítványokra vonatkozó szabályokat

A jelentéstevő a B kategóriás jogosítvány felosztását javasolja B és B+ kategóriákra, ami számos korlátozást vonna maga után, ha átmegy az uniós terv. A „B” kategóriás jogosítvány birtokosainak például

  • 110 km/h lenne a maximális megengedett sebesség az autópályákon;
  • maximum 1,8 tonnás gépjárművet vezethetnének;
  • az 1,8 és 3,5 tonna súly közötti gépjárművek vezetéséhez külön B+ jogosítványt kellene szerezniük.

Már most sokan ellenzik a jogosítvánnyal való variálást

Deli Andor vajdasági fideszes EP-képviselő közleménye szerint a B+ kategóriás jogosítvány különválasztása az eddigi egységes B kategóriától azt jelentené, hogy az európai polgároknak két jogosítványt kellene megszerezni, hogy teljes értékű jogosultságuk legyen a személygépjárművek vezetésére. Ez a költségeket is megduplázná. Meggyőződésem, hogy az uniós döntéshozók feladata az európai polgárok segítése és a jogszabályok egyszerűsítése lenne, és nem újabbnál újabb adminisztratív és pénzügyi terhek kivetése- tette hozzá

Ezek a módosítások nem veszik figyelembe a vezetői engedélyekre gyakorolt valós következményeket, és tényleges veszélyt jelentenek a környezetvédelmi fejlődésre, elrettentve az embereket az elektromos járművek elterjedésétől- reagált a tervezetre Raluca Marian, az IRU uniós érdekképviseleti igazgatója. A B+ kategóriás vezetői engedély megszerzéséhez szükséges további képzés és vizsga ráadásul pénzügyi, adminisztratív és gyakorlati terhet róna a jelenlegi hivatásos járművezetők és üzemeltetők számára-tette hozzá. A Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület (IRU) mellet pedig több közúti fuvarozó és európai autógyártó képviselője -köztük az FIA Region I és az ACEA- is bejelentették, hogy határozottan ellenzik az uniós tervet.

Megszereztük a tervezetet, szó szerint ez áll benne

  • Létre kell hozni egy fokozatokra épülő rendszert, azaz a B kategóriájú vezetői engedélyre való jogosultságot kell megállapítani annak előfeltételeként, hogy a kérelmező jogosulttá váljon bizonyos egyéb kategóriák -például a B+ kategória- vezetésére. Ennek a rendszernek kötelező erejűnek kell lennie valamennyi tagállamra nézve, ugyanakkor lehetővé kell tenni a tagállamok számára, hogy azt egymás között a saját területükön alkalmazzák.
  • A nehéz személygépkocsik és a nyitott rakterű kisteherautók (SUV-k) nemcsak magasabb szintű kibocsátást eredményeznek, hanem a közúti közlekedésbiztonság szempontjából nagyobb valószínűséggel vannak kitéve sokkal súlyosabb következményekkel járó ütközéseknek. A B kategóriájú vezetői engedély nem teljesen alkalmas az ilyen nehéz személygépkocsik vezetéséhez, ezért új vezetőiengedély-kategóriát -B+ kategóriát- kell létrehozni az 1800 kg-nál nagyobb tömegű személygépkocsik, valamint N1 kategóriájú tehergépjárművek esetében. Ugyanakkor lehetővé kell tenni a szakmai vagy különleges használati okok miatti mentességeket, különösen a kibocsátásmentes járművekre való áttérés előmozdítása érdekében.
  • Az A kategóriájú (korlátozás nélküli motoros jogosítvány) járművezetők számára engedélyezett abszolút legnagyobb sebesség nem haladhatja meg a 110 km/h-t.
  • A nemzeti hatóságok által az egyes utakon meghatározott sebességkorlátozás sérelme nélkül a B kategóriás járművezetők számára engedélyezett abszolút legnagyobb sebesség nem haladhatja meg a 110 km/h-t - olvasható a tervezetben.

A holttérfigyelő használatát is kötelezővé tehetik

Egy új EU-s irányelv szerint 2024-től kötelezővé tennék, hogy bizonyos tonna feletti járműveket holttérfigyelő rendszerrel szereljék fel, csökkentve ezzel a kerékpárosok és gyalogosok elütésének kockázatát. Ezt a kötelezettséget később vélhetően minden Európában közlekedő járműre ki fogják terjeszteni-írja az autoszektor.hu.

 

Ez is érdekelhet

origo.hu

Üzent a Fradi B-közép Cseh Katkának

origo.hu

Újabb felkavaró részletek a bőnyi iskolában történt késelésről

borsonline.hu

Kiakadt a TV2 gyönyörű sztárja, nem tolja tovább más szekerét

vg.hu

Átadták a forgalomnak Magyarország legújabb autópályáját – de előtte még biciklisek használták

ripost.hu

Házasság első látásra: Egy év után vajon együtt van Enikő és Peti?

magyarnemzet.hu

Jó hír a válságba zuhant magyar válogatottnak a bohócos nap végén

astronet.hu

Napi horoszkóp 2024. május 2.: a Bikát a megérzései vezetik, a Vízöntő maradjon kívül a vitákon

ripost.hu

A kutatók elsápadtak attól, ami a Vörös bolygóról előkerült

ripost.hu

Nézd meg a szülinapos David Beckham elképesztő átalakulását

ripost.hu

Ennek a 3 csillagjegynek óriási szerencsét hoz a hétvégi csillaghullás

travelo.hu

A természet és a történelem csodája Horvátországban (hirdetés)

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

INSIDER

„A rémálmom vált valóra” - Nyoma veszett az eltűntkereső Laci gyermekkori barátjának

INSIDER

Az intézkedő rendőr szerint Magyar Péter autós ámokfutásba kezdett, de végig agresszív, fenyegető és megfélemlítő volt

INSIDER

Látványos számok mutatják, mennyit változott az életünk 2010 óta

INSIDER

Itt a friss jelentés: továbbra is gátlástalanul hamisítják a mézet!

INSIDER

Orbán Viktor: A magyar baloldal háborúpárti, a kormány a béke oldalán áll

INSIDER

Kókler áldozata lett Nikolett, még a gatyája is ráment a csaló szerelőre

INSIDER

Ebben nem lesz köszönet: majdnem az ország egészére riasztást adtak ki

INSIDER

"Nem adjuk fel!" - A Ripost olvasói segítettek a gyógyíthatatlan betegségekkel küzdő Karolának