kulcsár edina
Most Magyarországon áll a bál a az Uber körül, amit már több Európai nagyvárosban betiltottak! Vajon mi szúrhatja a hatóságok és a hivatalosan taxizó társaságok szemét?
Egy közösségi autózáson alapuló rendszer: a sofőr a magánautójával szállítja az utasokat, akik egy telefonos applikáció segítségével rendelik meg a kocsit. Az utasnak előre regisztrálnia kell a rendszerben, és meg kell adnia a bankkártyája adatait. Az utazás végén az árát automatikusan levonják a számlájáról,
készpénz soha nem kerül elő az autókban.
Miért fáj ez másoknak?
Egyrészt nagyon rontja a taxisok üzletét, mert kb. fele akkora tarifákkal dolgoznak, mint a hivatalos taxik. A sofőröknek nincs taxiengedélyük és hivatásos jogsijuk, ráadásul az Uber nem jelenti be őket, csak szerződik velük, így rajtuk múlik, hogy mennyit adóznak. (Az utazások árának 80%-a a sofőrnél marad, a maradék 20%-ot az Uber kapja.)
Mivel az Uber külföldi cég, nem is nagyon kell itt adót fizetnie. Ezért állíthatja magabiztosan, hogy betart minden jogszabályt.
A sofőröknek viszont már cifrább a helyzetük, mert az, hogy kell-e adózniuk a jövedelmük után, attól függ, hogy mennyit mennek. Ha valaki csak péntek éjjel és hétvégén dolgozik, azt még nem feltétlenül kell bevallania, ha viszont többet, akkor már igen. Ezt azonban nehéz ellenőrizni.
Még nem tudni. Az biztos, hogy nehéz rá kidolgozni a szabályozást. Ezért is döntöttek úgy több európai városban, például Milánóban, Párizsban és Hágában, hogy
betiltják az Uber működését.
Máshol viszont külön szabályozást dolgoztak ki rá, így legálisan járhatnak fizető utasokkal a magánautók. Az biztos, hogy a NAV már elkezdte ellenőrizni a budapesti sofőröket és eddig mindenkit megbüntettek, aki beleesett a szórásba.
A szabálytalanság legtöbbször az adószám és a nyugtatömb hiánya, ezért pedig akár 200 ezres bírságot is kiszabhat a hatóság.