kulcsár edina
Ez már nem csak hobbi: ömlesztik a videókat a vloggerek az internetre, többen nézik õket, mint a tévésztárokat! Meg lehet ebbõl gazdagodni?
Röviden: videóbloggerek.
Hosszabban: olyan emberek, akik indítottak egy YouTube-csatornát, ahol a világon bármiről (tényleg bármiről, a sminktanácsadástól a videojátékokig, a zenétől az öncélú magánéleti sztorikig) beszélnek, énekelnek, táncolnak, és ezzel sokkal, de sokkal több nézőt érhetnek el, mint a nagy tévétársaságok műsorai. A fiatal korosztályban sokkal népszerűbbek az újságokban és tévékben szereplő sztároknál, az idősebbeknek viszont fogalmuk sincs, kik ők.
Ha valaki meg szeretné érteni a jelenséget, gondoljon a Gangnam Style-ra: egy kövérkés, nem túl ismert zenész, Psy 2012-ben egy meglehetősen idétlen, koreai nyelvű számmal letarolta a világot. Mára 2 milliárd 280 milliószor játszották le a számát a YouTube-on.
Magyarországon a tizenévesek körén kívül is ismert sztárok közül Kis Grófót lehet a legjobb példának említeni: a rádiók soha nem játsszák, mégis rengetegen ismerik a No Roxa Ájt, a Nézését meg a járását és természetesen a Bulibárót.
Ha nem csak zenére szűkítjük a kört, még nagyobb meglepetések érhetnek minket: a legnézettebb magyar YouTube-csatornák filmekkel: Videómánia 386 ezer feliratkozó, Hollywood Hírügynökség 271 ezer feliratkozó) és számítógépes játékokkal (luckeY 208 ezer feliratkozó , GoodLike 205 ezer feliratkozó) foglalkoznak.
Mi ebben a pénz?
Egyrészt a kattintás: a YouTube figyeli, hogy hányan követnek egy csatornát és hányan néznek egy-egy videót. Ezek borzasztóan nagy számok: a fenti csatornák epizódjaira több, mint félmilliószor kattintanak a felhasználók, pedig magyarul vannak, tehát csak a magyar piacra számíthatnak.
A YouTube és mögötte a Google a videók mellé reklámfelületeket értékesít, a bejövő pénz 51%-át pedig visszaadja a videó szerzőjének. Ez persze csak az eredeti tartalmakra, tehát a saját szerzeményekre igaz.
A pontos összeg üzleti titok, de annyi biztos: néhányan már élnek Magyarországon is csak abból, hogy videoblogjuk van.
A másik verzió a szponzorszerzés: nagyon sok vlogger egy-egy speciális témával foglalkozik, őket pedig megtalálják a gyártók, hogy mutassa be az ő termékeiket is a nézőinek. A sminkkel foglalkozó tinilányok például kilószám juthatnak így ingyen kozmetikumokhoz (a kozmetikai cégek pedig borzasztóan olcsó reklámhoz). Ilyen filmeket készítenek:
És egy házi videó, melyben a fesztiválszezon divatjára készít fel a szerző:
A szépség tematikájú vloggerek körül szerveződő csoportok erősen összetartó közösséggé szerveződnek, még nyári tábort is tartottak maguknak, hogy az életben is találkozhassanak.
Verseny is van – nagyon értékes díjakkal
Már fut a Ki Mit Tube nevű, kifejezetten vloggereknek hirdetett verseny idei kiadása. A versenyre egy bemutatkozó videóval és egy produkcióval lehet nevezni, a fődíj értéke pedig több millió forintra rúg, és persze akkora nézettséggel jár, mint a Barátok Közté.