kulcsár edina
Sok kicsi sokra megy: egyetlen megváltó titok helyett elég némi józan ész, és súlyos ezreket spórolhatsz a nyaralás során.
A nyáron a legtöbben horvátországi tengerpartra vesszük az irányt. A kiruccanás kiindulási- és célállomástól függően oda-vissza 1000-1700 kilométeres utat jelent, plusz a helyi kirándulások. Ekkora távon inkább három tank üzemanyaggal érdemes számolni, így a nyaralás végére kézzel fogható, ötezresekben mérhető különbséget eredményezhet, ha indulás előtt és menet közben odafigyelünk egy kicsit.
Az autó optimálistól eltérő műszaki állapota, a nem helyesen beállított alkatrészek mind plusz munkát jelentenek a motornak. Ezek közül a legnyilvánvalóbb, egyben laikus számára is legegyszerűbb a helyes abroncsnyomás beállítása. Ha az ideálisnál kisebb a nyomás, megnő a tapadási felület, de az abroncs oldalfalának folyamatos deformálódása is plusz energiát emészt fel. Nem az a megoldás, hogy jó alaposan felpumpálod, és úgy biztosan kitart a nyaralás végéig, hiszen a túlfújt abroncs akár balesethez is vezethet.
Használd ki az alkalmat: szükség esetén cseréltesd ki a légszűrőt, pollenszűrőt. Előbbi, ha eltömődött, közvetlenül jelent plusz munkát a motornak, utóbbi a szellőzés hatásfokát rontja, márpedig ha hamarabb kezd párásodni az ablak, hamarabb kapcsolod be a légkondit. Ha már erről szó esett: a klímaberendezés tisztítása, fertőtlenítése nem csak higiéniai kérdés; a nem megfelelő hatásfokon üzemelő légkondinak többet kell dolgoznia ugyanannak a hőfoknak a szinten tartásához, azaz nő a fogyasztás.
Vannak, akik vallásos áhítattal utálják a légkondit, és inkább a természetes szellőztetés hívei. A tetőablak jó, huzatmentes légcserét biztosít, és az autó légellenállását sem növeli drasztikusan, ám ha csak az oldalablakok lehúzásával tudjuk biztosítani a nagy mennyiségű friss levegő beáramlását, gondoljuk meg kétszer. A klímaberendezés működtetése sebességtől függetlenül hasonló mértékben, alig néhány deciliterrel növeli az üzemanyag-fogyasztást, míg a légellenállás a sebesség növekedésével négyzetes arányban emelkedik.
Felülírja a helyzetet a 40 fokos kánikula: semmiképpen nem éri meg néhány száz forint kedvéért hőgutát kapni.
Minden járműnek megvan az ideális utazósebessége. Ez függ autónk formatervétől és motorjától, de nagy általánosságban elmondható, hogy valahol az autópálya-sebesség környékén jelentősen megugrik az üzemanyagfogyasztás. A pontos határok autónként eltérőek, de érdemes kísérletet végezni. Haladj fél órán át 120-szal, majd ugyanennyit 140-nel; a megtakarítás már ilyen csekély sebességkülönbségnél is szembeötlő lehet. Annak sincs persze értelme, hogy 90-nel cammogj végig Splitig: amit megspórolsz benzinen, annak sokszorosát fogod rákölteni a plusz szállásra, ha estére nem érkezel meg.
Sokan szerelnek fel nyaraláshoz tetőcsomagtartót, boxot, kerékpárszállítót. Ilyen esetben nem csak a drasztikusan megnőtt légellenállás, de a menetbiztonság érdekében is érdemes csökkenteni a sebességet, de ennél is tehetünk többet:
ha már megérkeztünk a nyaralás helyszínére, és lehetőségünk van leszerelni a tetőről a szállító rendszert, tegyük meg.
Ha nyaralás közben túrákat szervezünk, minden kilométernél feleslegesen növelik a légellenállást és ezzel a fogyasztást a tetőn hagyott szerelvények, a hátfalon vagy a vonóhorgon felejtett kerékpárszállítók.
Ugyanez érvényes a csomagtartóban hagyott csomagokra,tartalék ruhákra, ásványvizekre, gumicsizmákra, kempingszékekre: dobjunk ki minden felesleges terhet a kocsiból, és kisebb fogyasztás lesz a jutalmunk.
A legtöbbet persze úgy spórolhatunk az üzemanyagon, ha be sem indítjuk az autót. Mielőtt rutinszerűen bepattannánk, és minden élethelyzetben útnak indulnánk, tájékozódjunk: a nyaralás helyszínén is lehet olyan tömegközlekedési járat, amellyel egyszerűbben, kényelmesen fedezhetjük fel a környéket. Ha nem vittünk magunkkal, bérelhetünk kerékpárt, vagy ha nem veszélyes a távolság, sétálhatunk egy jót, amivel nem csak az üzemanyag, de az esetleges parkolási díjak költségét is megtakarítjuk.