kulcsár edina
160 km/órás sebességgel járhatnak majd a magyar-szerb határon fekvõ Kelebia felé a vonatok, jelentõsen rövidítve az eljutás idejét Budapest és Belgrád, valamint a közbeesõ városok között.
A kínaiak híresek arról, hogy villámgyorsan építenek meg autópályákat, vasútvonalakat, s most Magyarországon is megmutathatják: nem kellenek ahhoz hosszú évek, hogy tokkal-vonóval elkészítsenek egy beruházást.
A beruházás elsődleges célja, hogy a görögországi Pireusz kikötőjébe érkező kínai áruk vasúton közelíthessék meg az Európai Uniót.
Ennek érdekében a magyarországi szakaszon a Budapest-Ferencváros-Kelebia-országhatár közötti vasútvonalon 160 kilométeren alakítanak ki új, kétvágányú, villamosított, az európai szabványnak megfelelő pályát, amelyen akár 740 méter hosszú tehervonatok is közlekedhetnek, a személyvonatok sebessége pedig elérheti az óránkénti 160 kilométert.
A tervek szerint a projekt 2018-as megvalósítása után a jelenlegi 8 óráról három és fél órára csökken a Budapest-Belgrád közötti vonatút ideje.
A beruházást 85 százalékban kínai hitelből, 15 százalékban pedig magyar forrásból finanszírozzák.
A Budapest-Zimony vonalból az első világháború után csak a Kelebiáig terjedő szakasz maradt magyar területen. A vonalnak 1920-ban Soroksár-Kiskunlacháza közötti része volt kétvágányú, a második vágányt azonban 1920 után felbontották.