kulcsár edina
Az elmúlt évek legnagyobb változásán megy keresztül a globális e-kereskedelem; a hazai szektor szereplői sem maradhatnak ki a történésekből.
A koronavírus-járvány a legtöbb gazdasági ágazatot érzékenyen érintette, egyes területek azonban nyertesei lehettek a kialakult élethelyzetnek. Ilyen az e-kereskedelem, ami a karantén-lét időszakában gyakorlatilag a karácsony előtti időszakban megszokott forgalmat volt képes bonyolítani.
A GKI Digital jelentése szerint a tavalyi év növekedése 16% körüli volt, a piaci szereplők minimális lassulás mellett 15%-os bővülést vártak az idei évre. A koronavírus járvány azonban alaposan felforgatta a dolgokat: már az első negyedév 21% feletti növekedést hozott, a második negyedévben pedig 35% feletti bővülést láthattunk. Mindeközben az online kereskedelem megközelítette vagy elérte a teljes kiskereskedelmi forgalom 10%-át, ami korábban elképzelhetetlen volt, legalábbis azt gondoltuk, hogy legalább három-négy évet kell még várnunk, hogy ez megtörténjen – így foglalja össze a történteket az egyik budapesti marketingügynökség munkatársa.
A vezető webáruházak arról számoltak be, hogy a tisztítószerek és tisztítógépek mellett a home office rendkívüli módon felpörgette a notebookok eladásait, de kenyérsütőből, játékkonzolból és otthoni fitnesz termékből is sokkal több fogyott, mint korábban. Az online forgalomban jelentős mennyiségű tranzakció történt az átterelődésnek köszönhetően, vagyis a hagyományos offline kiskereskedelmi forgalom egy része az online térbe vándorolt át, de előrehozott és extra költések is megjelentek. A kijárási korlátozás ideje alatt 50-70 ezer új online vásárló jelent meg; a tavalyi évben tizenkét hónapra volt szükség a vásárlói bázis ilyen mértékű növekedéséhez.
A rendes szezonalitás és az életvitel viszonylagos visszarendeződése azonban jelentősen csökkentette a webáruházak forgalmát. A piac szereplőit most elsősorban az foglalkoztatja, merre tart a piac; a nyári uborkaszezont követően ismét felpörögnek az eladások, netán a gazdasági recesszió olyan mély hatást gyakorol, ami a főszezon forgalmát is bázis alá taszíthatja?
A piaci szereplők és a marketingszakértők között sincs általános egyetértés ebben a kérdésben, pozitív és negatív várakozások egyaránt előfordulnak.
Fontos látni, hogy ebben az időszakban is várakozások felett teljesít az e-kereskedelem, vagyis a koronavírus hatása, illetve az aktív vásárlói bázis növekedése bizonyosan segíteni fogja a későbbi eredményeket is. Ugyanakkor nem elhanyagolható az általános gazdasági recesszió hatása sem, ami várhatóan begyűrűzik az e-kereskedelembe.
A kérdés inkább abban rejlik, az átterelődés milyen mértékben képes az online piac javát szolgálni.
A következő hónapok történéseitől függetlenül gyakorlatilag biztosra vehető, hogy az idei évben az e-kereskedelem gyorsuló növekedést produkál az előző évek tendenciáihoz viszonyítva.