kulcsár edina
Lassan megszüntetik azokat a népszerû borfajtákat, amelyeket nagyon nehezen lehet külföldön eladni, itthon viszont ezek a legnépszerûbbek. Nem lesz többet félszáraz és félédes tokaji bor, sem száraz szamorodni, mert ezekben a kategóriákban rengeteg lõrét lehet találni a polcokon.
Az édes borok közül marad az essencia és az aszú: ezekből már csak 5 és 6 puttyonyost (vagy még édesebbet) lehet készíteni. Lesz egy másik édes kategória, amibe a késői szüretelésű borok és a szamorodnik tartoznak majd és lesznek persze száraz borok.
A félszáraz és félédes kategóriát viszont megszüntetik, mert sok borász ezeket „kármentésnek” használta: ha nem sikerült jól az édes bor, lett belőle félédes, ha túl savas lett a száraz, kis csinosítás után lett belőle félszáraz.
Ezek között természetesen sok nagyon jó bor is van: nem véletlen, hogy Magyarországon a legtöbben ezeket keresik. A következő évjáratokban viszont Tokaji néven már nem fogják megtalálni, hanem „off-dry”-ként, azaz maradékcukrot tartalmazó borként a száraznál édesebb kategóriában kell majd őket keresni a polcokon.
Így jobban be lehet szabályozni, hogy milyenek legyenek ezek a borok, de a borászok dolgát is megkönnyítik, hiszen nem kell a papíron rögzített cukorfokhoz alkalmazkodniuk.
Tavaly 33 milliárd forintot szavaztak meg a Tokaji Borvidék fejlesztésére, ennek nagy része felett a Tokaj Borvidék Fejlesztési Tanács rendelkezik. A stratégiai átalakítással egy londoni céget, a Claessens Internationalt bízták meg, ami olyan cégeknek segített a márkaépítésben, mint a Mumm pezsgő, a Chivas Regal vagy a Stolichnaya vodka. Ma mutatták be a cég eddig elkészített anyagát, amelyben már az új kategóriák szerepelnek.