kulcsár edina
Csak néhány élelmiszerért ugrottál be, mégis teli kosárral távozol - ismerõs helyzet? Így csábítanak vásárlásra a boltok!
Sokak számára ismerős helyzet: rövid, egyértelmű bevásárló listával lépünk be a boltokba, mégis sokkal több terméket pakolunk a kasszaszalagra, mint amennyit eleve terveztünk. Ez nem véletlen – a boltok különböző stratégiákat vetnek be, hogy minél többet vásárolj! Ezek a leggyakoribb trükkök – ha figyelsz rájuk, könnyen kivédheted őket!
Nincs is rá szükséged, mégis megveszed télen a nyári holmit, mert elkábít a hatalmas "Akció" felirat. Hagyd ott! Ne dőlj be az akcióknak, csak ha tényleg szükséged van az adott árura, akkor vedd meg.
Olyan esettel is gyakran találkozunk, hogy egy márkásabb élelmiszer jóval olcsóbb, mint a kevésbé ismert társa – igaz, nem ugyanabban a kiszerelésben vannak. Minden termék esetében megtalálható apró betűkkel az adott áru egy kilóra vagy egy literre vonatkozó ára. Így pedig sokkal egyszerűbb összehasonlítani őket.
A népszerűbb, és egyben drágább termékek mindig szemmagasságban kapnak helyet a polcokon. Ezeket ugyanis kényelmesen lekaphatjuk, nem kell nyújtózkodnunk vagy lehajolnunk. Pedig a gazdaságosabb termékek mindig az alsó vagy a felső sorokban állnak.
A trükk különösen kisgyerekes családok esetében működik – a kicsiknek ugyanis sokkal könnyebben megmozgatja a fantáziáját egy színes, izgalmas termék.
Észrevetted már, hogy a szupermarketekben mindig kellemes hőmérséklet fogad, halkan duruzsol a zene, és sehol nem látsz órát? Nos, ez is egy tudatos trükk az üzletvezetők részéről – ez a környezet ugyanis hosszú vásárlásra csábít!
Szintén bevált stratégia, hogy a mennyezetet sötét színűre festik, míg a padló szinte természetellenesen fényes. Ettől ugyanis olyan érzésünk támad, hogy a padló csúszik, aminek köszönhetően a megszokottnál lassabban járunk. És ha lassan járunk, több időnk marad a nézelődésre – így pedig észrevehetünk egy akciós vagy éppen egy színes terméket…
Az üzletvezetők mindig alaposan megtervezik, melyik termék melyik sorban kapjon helyett – és nem meglepő módon, a legfontosabbak mindig a bejárattól legtávolabbi pontot találhatóak. Így ugyanis kénytelen vagy keresztülsétálni a teljes bolton, így pedig sokkal könnyebben csábulsz el. Sok üzlet pedig rendszeresen él azzal a trükkel, hogy váratlanul átrendezi a sorokat – miközben a polcok között bolyongsz a lisztet keresve, sok-sok olyan termékre bukkansz, ami végül a kosaradban landol.
A vásárlási aranyszabály szerint boltba csak határozott bevásárló listával, jóllakottan és kipihenten szabadna mennünk
– így ugyanis szinte minden kísértésnek ellen tudunk állni, és tényleg annyi terméket veszünk meg, amennyire szükségünk is van.