Létrehozva: 2023.08.13.

A taxisoknak is elege lett Karácsony karóiból

Egyértelműen lassítják a forgalmat.

Metál Zoltán, az Országos Taxisszövetség elnöke szerint az intézkedés tovább fokozza a közúti járműforgalmi dugók kialakulását.

Ha a valódi szándéka a fővárosnak arra irányult, hogy jól elkülönítse a kerékpárosokat, rollereseket a közúti forgalmi sávok szűkítésével, és úgy, hogy emellett minden egyéb jármű számára megakadályozza azok használatát, akkor ezt sikernek könyvelhetik el, de ezzel az intézkedéssel csak tovább fokozzák a közúti járműforgalmi dugók kialakulását – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Metál Zoltán, az Országos Taxisszövetség elnöke. Kiemelte:

minél több forgalmi sávot alakítanak át, annál több és állandó lesz a dugó. 

Véleménye szerint ez már most látható és tapasztalható Budapesten, amit persze nem mindenki fogad nagy ovációval. 

Korábban többen írta arról, hogy Budapest baloldali vezetése az Üllői úton a korábbi buszsávot bicikliúttá alakította át, ami rendkívüli módon három és fél méter széles. A sávot zöld, hajlékony műanyag cölöpökkel szegélyezték, amelyek nem nyújtanak megfelelő védelmet a bicikliseknek.

A környéken rengeteg egészségügyi intézmény található, így a mentők sűrűn járnak az úton, akik eddig a buszsávban gyorsan tudtak közlekedni. Többen „Geri-karóknak” hívják a cölöpöket. Az esetről a napokban az Országos Mentőszolgálat és Balogh Samu, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke között élénk vita bontakozott ki, mivel a mentők kifogásolták, hogy a kihelyezett karók gátolják őket a mozgásban.

Bár a mentők is támogatják a biztonságos kerékpározást a fővárosban,

az újonnan kialakított biciklisávok azonban nagyban megnehezítik a mentőautók közlekedését – írják az Országos Mentőszolgálat Facebook-bejegyzésében.

A buszsávokból kialakított kerékpárutak ahhoz ugyanis keskenyek, hogy a mentőautó biztonságosan haladjon rajta, az oszlopok ráadásul még a parkolást is megnehezíthetik egy-egy helyszínen.

Az életmentők próbálnak alkalmazkodni az új helyzethez, ez azonban nem mindig egyszerű, ezért a közlekedők megértését kérik! – olvasható az Országos Mentőszolgálat Facebook-bejegyzésében.

A Magyar Nemzet korábban beszámolt arról is, hogy az Üllői úton júliusban kialakított biciklisávok nagy dugókat okoznak és egyúttal meglehetősen balesetveszélyesek is.

Hiába fejeződött be a 3-as metró felújítása, az autósok nem kapják vissza az Üllői út két külső sávját, amelyeket eddig a metrópótló busz használt. Karácsony Gergely főpolgármester ugyanis biciklisávvá alakíttatta, amivel nem is lenne probléma, ha nem az egyik legforgalmasabb út jelentős részét jelölte volna ki erre a célra – írja a Metropol.

A portál információi szerint a három és fél méteres biciklisávot már csak biciklisztrádának csúfolják az emberek, akik nem értik, miért van ekkora sávra szükségük a kerékpárosoknak egy sűrű autóforgalmú úton. A forgalom teljes ellehetetlenítése érdekében zöld, hajlékony műanyag cölöpökkel szegélyezték a biciklisávot, ami nem védi a bicikliseket, inkább csak nehezíti a mentők, kereskedők dolgát vagy a lerobbant autók félreállását. 

A Metropol felvételén is jól látható, hogy az Üllői úton jelentősen kevesebb kerékpáros közlekedik, mint amennyi autó. Mérésük alapján, 12 perc alatt nagyjából 250 autót és csak hét biciklit számoltak. 

A kerékpárosok fele pedig a számukra kialakított sáv ellenére is a járdán közlekedik. 


Merkely Béla professzor, a Semmelweis Egyetem rektora is nyilatkozott a Metropolnak, aki szintén kifejezte nemtetszését. Az emberek többsége nála jóval sarkosabban fogalmazott:

„Az egy kalap sz…r. Ekkora biciklisávot? Itt elférne egy autó” – háborodott fel egy férfi.

„Én múltkor jöttem errefelé, és majdnem belementem, nem láttam. Nagyon veszélyes. Balesetveszélyes” – vélekedett egy másik járókelő.

A főpolgármester sorra hozza az olyan intézkedéseket, amelyekkel keresztbe tehet a fővárosi közlekedésnek: logikátlan útlezárások, biciklisáv a Nagykörúton, de ilyen volt a parkolási zónák átszervezése is. Emellett Budapesten 2019 óta egyre gyakoribb, hogy az utcákat elárasztja a szemét. A "remek" intézkedéseket a Magyar Nemzet szedte sorba.

 

Karácsony Gergely eddigi főpolgármesteri ideje alatt nem telt el úgy év, hogy ne lettek volna nagyobb botrányok egy-egy intézkedése körül. Az alábbiakban összeszedtünk párat ezek közül.

Karácsony öt legnagyobb baklövése. Fotó: Havran Zoltán

„Gerikarók”

A főpolgármester kabinetfőnöke méltatlan megjegyzést tett, amit visszautasítok – nyilatkozta pár napja Győrfi Pál a Mandinernek azzal kapcsolatban, hogy Balogh Samu nemrég kijelentette: az OMSZ szóvivője politikai kampányt folytat, amikor az Üllői út mentén kialakított biciklisávokat kritizálja, mert azok megnehezítik a mentők munkáját.

Többeknél kiverte a biztosítékot ugyanis az, hogy az Üllői úton júliusban kialakított biciklisávok nagy dugókat okoznak, egyúttal meglehetősen balesetveszélyesek. Emellett kihasználatlan is a három és fél méter széles biciklisáv. Ráadásul a sávot majdnem több motoros használja, mint biciklis, ami egyébként tilos és szintén veszélyes. 

„Le kell szögezni: fontosnak tartjuk a kerékpáros balesetek megelőzését, a kerékpárosok biztonságának elősegítését, de az, amit a főváros kitalált, nem feltétlenül jó megoldás” – erősítette meg korábban kifejtett álláspontját az OMSZ szóvivője, egyébként először egy Facebook-bejegyzésében jelezték, hogy bár a mentők is támogatják a biztonságos kerékpározást a fővárosban, az újonnan kialakított biciklisávok viszont nagyban megnehezítik a mentőautók közlekedését.

Veszélyes bringasávok

Arra, hogy milyen veszélyesek a Karácsony Gergely regnálása első évében kialakított biciklisávok, már 2020-ban felhívta a figyelmet a Magyar Autóklub. Közleményükben akkor úgy fogalmaztak: véleményük szerint 

felül kell vizsgálni és meg kell szüntetni a járványhelyzetet kihasználva ötletszerűen, valós társadalmi egyeztetés nélkül kialakított kerékpársávok jelentős részét. 

Álláspontjuk szerint ezek többsége káros, fokozza a balesetveszélyt, a károsanyag-kibocsátást és társadalmi feszültséget is kelthet. Nyomatékosították, hogy az élhető város modellje nem érhető el önmagában, a kerékpáros közlekedés autóforgalom hátrányára történő támogatásával. Mint írták, a biciklis közlekedés feltételezett ugrásszerű növekedése sem teremti meg önmagában az élhetőbb város modelljét.

Kukabotrányok

Több cikkben írtunk arról, hogy a felújítása után továbbra is áldatlan állapotok uralkodnak a Blaha Lujza téren, valamint az annak részeként átadott közvécében is: a vécének nevezett bódé – amelynek használatáért 250 forintot kell fizetni – falai mocskosak, az illemhely körül szerteszét papírdarabok, csipszeszacskó, cigarettacsikk és egyéb szemét hever, valamint kifogyott a vécépapír is. Visszatérő probléma továbbá, hogy a közvécé folyton elromlik, holott még egy éve sincs, hogy átadták.

Ismert, hogy a főpolgármester az illemhellyel is büszkén szelfizett, amit most ellep a szemét. Egyébként a teljes korszerűsítésen áteső, tavaly ősszel átadott Blaha Lujza téren rendre feltűnnek hajléktalanok, akik nem feltétlenül rendeltetéssze­rűen használják a közterületet.

Ismert az is, hogy Karácsony Gergely még 2021-ben leszereltetett 3000 köztéri kukát Budapesten, spórolásra hivatkozva: szinte már állandósuló látvány lett az utcákon, illetve a csordultig telt szemetesek körül a hulladék.

Később több baloldali politikus is elismerte, hogy ez hibás döntés volt a fővárosi önkormányzat részéről, sőt szépen csendben Karácsony Gergely is elismerte hibáját és gyorsan visszarakatott 150 kukát a főváros különböző pontjain. 

Sztrájk a szemétszállítóknál

Úgy látszott, hogy ezzel nem sok mindent oldott meg a főpolgármester, ugyanis tavaly az FKF Ecseri úti telephelyén sztrájkba kezdtek a szemétszállítók, a hulladék pedig villámsebesen elkezdte ellepni a köztereket. Három napig szüntették be a munkát az FKF dolgozói. Emlékezetes, hogy 

vezetőjük, Mártha Imre a velük való tárgyalásra egy drága luxusautóval és egy kétmillió forintos karórában érkezett, és egy egyszeri bruttó 200 ezer forintos juttatással akarta lekenyerezni a sztárjkoló kukásokat, 

amelyet a dolgozók nem fogadtak el.

Bár a mentők is támogatják a biztonságos kerékpározást a fővárosban,

az újonnan kialakított biciklisávok azonban nagyban megnehezítik a mentőautók közlekedését – írják az Országos Mentőszolgálat Facebook-bejegyzésében.

A buszsávokból kialakított kerékpárutak ahhoz ugyanis keskenyek, hogy a mentőautó biztonságosan haladjon rajta, az oszlopok ráadásul még a parkolást is megnehezíthetik egy-egy helyszínen.

Az Üllői út biciklisávja Budapest fővárosában jelentős feszültségeket és veszélyes helyzeteket eredményezett. A probléma gyökerét az adott terület forgalmas, háromsávos útjának kétsávosra csökkentése és az újonnan kialakított biciklisáv logikátlan és szakszerűtlen kialakítása jelenti. Bár sok fővárosi támogatja az ötletet, hogy segítsék a kerékpáros közlekedést, de ezeknek a ,,Gerikaróknak” – ahogy többen hívják – a megvalósítási módja és helye miatt sokan kiakadtak – számol be legújabb cikkében a Metropol.

A helyszíni tapasztalatok azt mutatják, hogy a bringások fele továbbra is a járdán jár, a bicikliutat nem használják ki, sőt, az autósok számára akadályt jelentenek a "Gerikarók".
A helyszíni tapasztalatok azt mutatják, hogy a bringások fele továbbra is a járdán jár, a bicikliutat nem használják ki, sőt, az autósok számára akadályt jelentenek a „Gerikarók” Fotó: Mirkó István

Mint a portál kifejti, az Üllői út rendkívül fontos szerepet tölt be a város közlekedésében, így az autósok számára is elengedhetetlen. Az autóforgalom és a biciklisek száma között azonban óriási az eltérés. A két autósáv brutális forgalmat vezet le, míg a biciklisávon alig közlekedik valaki. 

A helyszíni tapasztalatok azt mutatják, hogy a bringások fele továbbra is a járdán jár, a bicikliutat nem használják ki, sőt, az autósok számára akadályt jelent a lezárt rész. 

A sávot zöld, hajlékony műanyag cölöpökkel szegélyezték, amelyek nem nyújtanak megfelelő védelmet a biciklisek számára, hiszen ha egy autó nagyobb sebességgel nekimegy, azok simán elhajlanak, így a kerékpárost is el tudják ugyanúgy ütni. Az oszlopok tehát hamis biztonságérzetet nyújtanak csupán a bringásoknak, ezzel szemben a mentősöknek, kukásoknak, taxisoknak vagy áruszállítóknak megnehezítik a dolgukat, de még a lerobbant autók félreállítása is problémát okoz.

 

Sokkal nehezebb lesz az életmentés

A környéken rengeteg egészségügyi intézmény van, így a mentők sűrűn járnak az úton. A Metropolnak sikerült egy mentős csapattal beszélnie, akik elmondták, hogy eddig a buszsávban gyorsan tudtak közlekedni, most a zöld ,,Gerikarók” miatt sokkal nehezebb lesz az életmentés.

Ha pedig csúcsidőben beáll az Üllői, csak a szerencsén múlik majd, hogy ne haljon meg a szállított beteg. 

A portál a taxisokat is megkérdezte az átalakításról. Mint írták, a megkérdezett taxisok kivétel nélkül fel vannak háborodva az értelmetlen intézkedésen. Ők is azt tapasztalják, hogy több taxis használta korábban a sávot, mint ahány biciklis most használja. Attól tartanak, hogy most már ők is be fognak szorulni a csúcsidőben lévő dugókba.

 

Balesetveszélyesek a „Gerikarók”?

Ráadásul a karók elhelyezésével is vannak problémák: akad közöttük olyan, ami konkrétan belelóg egy kereszteződésbe és autóból nem is látni rendesen. Több sofőr is panaszkodott lapunknak, hogy majdnem nekihajtottak, amikor ki- vagy be akartak kanyarodni a mellékutcába az Üllői útról.

A Metropol munkatársai az áruszállítókat is megkérdezték, mit szólnak az intézkedéshez. Volt olyan, aki kihozta a mérőszalagot, kiderült: autója három és fél méteres. Amiatt panaszkodott mert nem tudnak már megállni az áruszállítók amíg lepakolnak, fel kell most már állniuk a járdára, ha nem akarják zavarni a forgalmat. A portál munkatársai beszéltek vállalkozókkal és építő munkásokkal is, akik szintén a karók miatt kényszerültek felállni a járdára.

A „Gerikaró” kifejezés kapcsán érdemes megjegyezni: nem a mostani  az első eset, hogy egy sávzáró objektumot a budapestiek az adott főpolgármesterről neveznek el. A legközkeletűbb talán a Demszky-bucka elnevezés azokra a félgömb alakú buckasorokra, amelyeket olyan utakon, útszakaszokon helyeznek el – többnyire közlekedési sávok elválasztása, vagy leválasztása céljából – ahol azt akarják megakadályozni, hogy egyik sávból a másikba át tudjanak menni a járművek. A Demszky-bucka elnevezés egyébként onnan adódik, hogy a budapesti Nagykörúton is használtak ilyen gömbsüvegsort a villamospálya leválasztására. Akkor éppen Demszky Gábor volt a főpolgármester, akinek a nevét kevés autós foglalta imáiba az intézkedés miatt.

Parkolás drágítása

Az már szinte közhely, hogy Karácsony Gergely a regnálása óta üldözi az autósokat: ennek egyik állomása, hogy 

szeptembertől 600 forintra növekedett a belső kerületekben az óránkénti parkolódíj, illetve este 10-ig tolódott ki a jegyváltás szükségessége. 

Ráadásul a belső kerületekben maximum 3 órára lehet csak letenni az autónkat. Emellett pedig összesen 10 százalékkal nőtt a fizetős zónák mérete. A zónahatárok szélesítésével ráadásul újabb külső utcákban kezdtek el feltorlódni az ingázók által használt autók.  

Nem működik a Blaha Lujza térre telepített nyilvános illemhely, pedig még csak pár hónapja adták át a tér felújításának részeként – ez derül ki Bohár Dániel egy korábbi videójából. Az influenszer szerint ez a WC jól tükrözi Karácsony Gergely hozzáállását Budapesthez. Nagy elvárás a főpolgármestertől, hogy egy nyilvános WC-t üzemeltetni tudjon? – tette fel a kérdést Bohár Dániel a felvételen. 

A Blaha Lujza tér felújítása még az előző városvezetés által elindított, előkészített, nagy budapesti projekt volt, amelyet végül Karácsony Gergely hivatali ideje alatt valósítottak meg. Az eredeti tervekhez képest sokkal drágábban, de cserébe csökkentett műszaki tartalommal sikerült a teret felújítani. A hiányosságokat kritizálva néhány sajtótermék azt is nevesítette, hogy nem létesítettek nyilvános WC-t a téren. Ezt cáfolandó tett fel másnap egy fényképet a hivatalos főpolgármesteri közösségi oldalára Karácsony Gergely, aki elismerte, hogy ugyan még nem lehet használni az illemhelyet, de ettől függetlenül megépítették. A szelfiből hamar mém lett az interneten. 

Karácsony Gergely elhíresült szelfije. Fotó: Facebook


 

Ez is érdekelhet

origo.hu

Félmeztelen privát képeken a gigamellű magyar modell

origo.hu

Amerikai OnlyFans-sztárpárról készít filmet a magyar rendező

borsonline.hu

„Mégsem vagyunk megfelelő partnerek...” – drámai döntés született a Házasság első látásra műsorában

magyarnemzet.hu

Jürgen Klopp és Mohamed Szalah összeveszett, az edző rossz hírt közölt

ripost.hu

Most jött: rosszul lett és összeesett egy lány a Budapest Parkban, leállították a Blahalouisiana koncertet

vg.hu

Menekülnek az üzemanyag-kereskedők a benzinárstop elől: péntektől újabb árcsökkentést hajtanak végre

origo.hu

Cserpes Laura bikiniben búcsúzott az Ázsia Expressztől

lakaskultura.hu

Legyen a terasz a nappali folytatása: skandináv életérzés a kertben is

she.life.hu

A hajszolt életvitel nem lehet kifogás, vedd komolyan a vashiányt (hirdetés)

videa.hu

Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)

origo.hu

A világ legjobb csapata újra Budapesten (hirdetés)

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

POLITIK

Brüsszel velünk akarja megfizettetni a háború árát. Keresik, honnan lehet elvenni a pénzt

POLITIK

Újabb bizonyítékok Bajnaiék és Magyar Péter szövetségére

POLITIK

TikTok-iszlamisták radikalizálják a fiatalokat. Kalifátust akarnak létrehozni

POLITIK

Egymásra licitálnak Európában a háborúpárti politikusok, Brüsszel a tűzzel játszik

POLITIK

Nyugati fegyverszállító vonatot lőttek az oroszok

POLITIK

Soros szervezetei állnak a palesztin-párti aktivisták mögött.

POLITIK

Orosz szóvivő: Nincs meg a feltétele az béketárgyalásoknak

POLITIK

6 milliár dollár értékű USA fegyver máris indul Ukrajnába