INSIDER

Ne maradj le semmiről! Történelemérettségi percről percre a Sulilife-on

Izgalom a köbön: hetvenezernél is többen érettségiznek ma, folyamatosan, percről percre frissülnek a tudnivalók.
  • Szerző: Ripost

Nem csak az előző napok, hetek és évek felkészülése fontos ma, de számos hasznos információ is az érettségizők segítségére lehet. Ebben nyújt komoly támogatást a sulilife.hu internetes oldal folyamatosan frissülő összeállítása.

Képünk illusztráció (Fotó: kormany.hu)

A szerdai történelem írásbeli érettségi vizsga 9-kor kezdődik, megoldására középszinten 180 perc, míg emelt szinten 240 perc áll rendelkezésre.

Az oktatas.hu oldalán közzétett információk alapján a témakörök az alábbi arányban fordulhatnak elő:

  • Politika-, esemény-, állam, jog- és intézménytörténet kb. 40%
  • Társadalom-, életmód-, mentalitás- és művelődéstörténet, munkaügyi alapismeretek kb. 25%
  • Gazdaság-, technikatörténet és a környezeti kultúra története, pénzügyi és gazdasági ismeretek kb. 25%
  • Eszme- és vallástörténet kb. 10%

A vizsgán összesen 100 pont szerezhető, melyből 50 pont kapható 12 egyszerű, rövid választ igénylő feladatra. A másik 50 pont kifejtendő feladatért jár, melyben egy rövid és egy hosszú kifejtést kell megírni egyetemes illetve magyar történelmi kérdésekkel kapcsolattal (két-két téma közül lehet választani).

Győzni jöttem, de egy kettesnek is örülnék

A kettesért minimum 25 százalékot kell elérni a középszintű mai történelem érettségin. Mivel idén sem lesznek szóbelik, ezért fontos, hogy minél több pontot érj el az írásbelin.

Így látja az érettségit a történelemtanár

Péter Dávid történelemtanár úgy véli, a szóbeli eltörlése nagyon sok diák számára kedvező lépés. „Egyrészt általában nehezebb szóban összefüggően elemezni a kihúzott kérdéseket, másrészt pedig mert így az érettségizők számára a nyári szünet gyakorlatilag egy hónappal előbb már elkezdődik. Továbbá a gimnáziumi évek alatt sokkal kevesebb idő jut arra, hogy a diákok szóban adjanak számot a tudásukról, így ezen a téren általában lényegesen kisebb rutinnal rendelkeznek. Ugyanakkor viszont a szóbeli lehetőséget teremtett arra, hogy az esetleg a vártnál rosszabbul sikerült írásbeli eredményt felhúzza, így javítva a végső százalékon„ – nyilatkozta a szaktanár a Sulilife.hu-nak. Ami az írásbelit illeti: Dávid Péter szerint mindig van egy komplex feladat, ami általában nehezebb szokott lenni a diákok jelentős részének, mert ott olyan logikai kapcsolatokat kell megtalálni, amikhez szükséges egy elég biztos tárgyi tudás. Azok a részek alapvetően könnyebbek, amelyek szövegértésről szólnak alapvetően vagy grafikonról leolvasható válaszokat kell a megfelelő helyre betenni. S hogy mik a slágertémák történelemérettségin? „Biztosan lesz az ókorral kapcsolatos kérdés. Általában ez sosem marad el az érettségin, az első feladat az ókor kultúrájával kapcsolatos kérdés szokott lenni. Emellett a középkor kultúrája és gazdasága is meg szokott jelenni. Ami még nagyon sokszor, tendenciózusan megjelenik, az a dualizmus korszakának kérdései, illetve a felfedezések története. Valamint még a kereszténység történetével, annak kialakulásával kapcsolatos feladat is rendszerint szokott lenni” – vélekedik a tanár.

A vizsgázók túl vannak az első feladatlapon. De vajon mire kell figyelniük a folytatásban?

„A kifejtős esszéírás feladattípusban alapvetően négy esszé közül választhatnak a diákok. Az első kettő rövid esszé feladat, ami egyetemes történelemmel kapcsolatos, a második kettő pedig egy hosszú esszé feladat, ami a magyar történelemhez kapcsolódik. Mind a kettőnek meg van a könnyebbik és a nehezebbik oldala. A rövid feladattípusnál általában az szokott nehézséget okozni, hogy egy forrásból kell dolgozni, ami gyakran egy képi forrás vagy egyetlen rövid szöveges forrás, és viszonylag kevés hely áll rendelkezésre, hogy minden információt, amelyet egyébként egy esszében át kell adni, azt a diák beleírja. Emiatt néha ki szoktak maradni olyan dolgok, amiket a javítókulcs megkövetel. A másiknál, a hosszú magyar résznél, ott pedig nagyon fontos az esszé jó felépítettsége, ott már több forrásból kell dolgozni, minden forrást fel kell használni. Minden forrás esetében fontos, hogy a diák belerögzítsen valamit az esszéjébe, valamilyen következtetést levonjon belőle. És mindezekből egy koherens esszét kell írnia” – árulta el Péter Dávid.

Ezek is érdekelhetnek
És ezeket olvastad már?