INSIDER

Így trükköznek legálisan az élelmiszergyártók

Megszokásból vásárolunk, és a szemünknek hiszünk - erre a két tényezőre alapoz több cég is, amikor kihasználja a vevők felületességét. A Ripost most leleplez néhány ügyes trükköt, hogy felhívja a figyelmet: érdemes alaposan megnézni, miért adjuk ki a pénzünket!
  • Szerző: Ripost

Hihetetlen, hányféle módszert bevetnek a gyártók, hogy extra haszonra tegyenek szert! Mivel vevőként jó áron akarunk vásárolni és gyorsan, gyakran még utólag sem jövünk rá, hogy megvezettek bennünket. Ha bízunk egy márkában vagy cégben, netán beleszeretünk egy csábító csomagolásba, akkor egy percig sem kételkedünk abban, hogy azt kapjuk, amit reméltünk. Pedig nem árt ellenőrizni a súlyt és az apróbetűs feliratot. Meglepő dolgok derülhetnek ki!

 

Nem annyi a tészta és a kávé

Rendelet szabályozza a nettó tömeg feltüntetését, ahogy azt is, mennyivel lehet kevesebb egy termék súlya a jelzettnél. Bár a gyártók többsége inkább többet tölt, mint kevesebbet, az általunk mért nettó, azaz a csomagolás nélkül 500 grammos durumtészta bizony csak 494 grammot nyomott – csomagolással együtt. Nem árt vásárlás előtt mérlegelni!

Az őrölt kávé 250 grammos csomagolásához már jól hozzászoktunk, ezért meg se nézzük, mit van ráírva. Pedig jobban tennénk!

A sokat hirdetett Paloma kávé például 10 százalékkal, azaz 25 grammal kevesebb, mint a ránézésre ugyanakkora méretű Omnia. Rá van írva, de a látszat csal, pedig mindkettő ugyanahhoz a céghez tartozik!

 

A halrúdnak csak a negyede hal

Frissen kisütött, csábító halrudacskák sorakoznak egy tányéron a dobozfotón, ráadásul a 250 grammos dobozért mindössze 250 forintot kérnek. Az 1000 forintos kilós ár jól hangzik, ha nem nézzük meg az összetevőket! Ott ugyanis kiderül, hogy a terméknek mindössze negyedét teszi csak ki az aprított hal... a többi a krumpli, liszt, vöröshagyma és más ízesítők.

Szemben egy 500 grammos, 499 forintos másik termékkel, melynek az 55 százaléka tartalmaz fehér halhúst.

 

Alig került cseresznye a cseresznyés italba

Az előírás szigorú: csökkenő sorrendben kell feltüntetni a termék összetevőit, ami az elnevezésre is kihat. Érdemes megnézni, hogyan trükközik legálisan a Kubu Play gyártója: a cseresznye szót kiemeli, pedig a gyerekeknek szánt ital jóval több sárgarépa- és almalét tartalmaz. Bár a grafika szerint is hangsúlyos a cseresznye, az ital mindössze 0,3 százalék cseresznyelét tartalmaz, vagyis a 400 milliliteres palackba csak 1,3 milliliternyi kerül a piros gyümölcs levéből. Viszont ezzel lehet jobban eladni!

Ezek is érdekelhetnek
És ezeket olvastad már?