kulcsár edina
Rajtad kifognának ezek a feladatok?
Gőzerővel belevetették magukat a diákok a középszintű magyar- feladatsor megoldásába. Nincs könnyű dolguk, ugyanis a barátságkutatásról szóló szövegértési feladatot kaptak, amíg a műelemző példák között József Attila és Szabó Lőrinc versei, illetve Balázs Béla meséje szerepelt.
A diákoknak az első részben: egy szövegértési feladatsort és egy rövid szövegalkotási feladatot kellett megoldaniuk, pontosan 90 perc alatt. Az értelmezendő szöveg 700-1000 szóból áll, egy ismeretterjesztő szöveg, publicisztikai mű vagy ezek részlete.
A diákoknak ehhez kapcsolódó kérdéseket kell megoldaniuk. A két és fél oldalas szöveg idén a "barátságkutatásról" - a barátság születéséről és fogalmáról - szól, a könyvismertetőben több szociológiai fogalom is szerepel - írja a MTI.
Az érvelési feladatban – újabb igényekhez, szokásokhoz, nemzetközi trendekhez kapcsolódó ünnepekről kellett megfelelően vélekedniük. Például a Valentin-napról vagy a halloweenről 120-200 szavas szöveget kellett alkotniuk.
Akik nem ezt a feladatot választották, azoknak egy hivatalos levél formai követelményeivel kellett megküzdeniük.
A "gyakorlati szöveg alkotása" egészen aktuális kérdésekkel foglalkozik: a diákoknak a helyi önkormányzati képviselőnek kell levelet írniuk; meg kellett nevezniük olyan, leromlott állapotú épületeket és hiányzó intézményeket, amelyeket fejleszteni vagy építeni kellene.
A második feladatsor két komoly műelemzési feladatot tartalmaz. Erre 150 percük van.
Balázs Béla-mesét kellett értelmezniük, valamint az összehasonlított műelemzést választó vizsgázóknak egy József Attila- és egy Szabó Lőrinc-verset kell elolvasniuk, majd összevetniük. Az írásbelik emelt- és középszinten is 240 percesek.