kulcsár edina
Az 52 éves kamionsofőrt, Bárándi Attilát három évvel ezelőtt verték össze migránsok, a franciaországi Calais felé tartó autópálya parkolójában. Ma is rémálmai vannak.
Az illegális bevándorlók felnyitották a kamion pótkocsiján a pongyvát, hogy bemásszanak, és így eljussanak Angliába. A magyar sofőr ekkor éppen aludt a fülkéjében. Felébredt a mozgásra, és kiszállt, hogy megnézze mi történik. Ekkor támadtak rá a migránsok: félholtra verték, kirúgták a fogait.
Olyan brutálisan megverték a magyar sofőrt, hogy a kórházban 26 öltéssel tudták csak összevarrni a fejét, a száját. Sokáig nem is tudott rendesen enni, csak szívószállal.
Az esetet követően egy évig feküdtem a debreceni pszichiátrián. Miközben a sorstársaimmal mesét olvastunk egymásnak, a fogaimat a jóérzésű emberek adományaiból megcsinálták
- mondta el Blikknek a félholtravert férfi.
A sofőrt sokáig rémálmok gyötörték, azt hitte, sosem tud majd újra kamionba ülni, és öngyilkos gondolatai is voltak. Élettársa tartotta benne a lelket és ápolta őt.
„Újra élvezem a vezetést, de csak Magyarország területén ülök kamionra. Egy 40 tonnás, nyerges vontatót vezetek, amivel a hét elején műanyag alapanyagot szállítottam a feldolgozóba, aztán Dunaújvárosban vasat vettem fel, most Hatvanban sportruhát pakolok le, és gurulok tovább Csepelre. Jó lesz a hétvégén otthon lenni, Marikával kutyát sétáltatunk, és horgászni is megyünk.”
Az asszony elmondta, hogy már 19 éve vannak együtt, és az elmúlt 3 év volt életének legnehezebb időszaka.
Persze, hogy kitartok mellette, de tudom, csak az idő tudja begyógyítani a lelkét. Néha rémálmok gyötrik, előtörnek az emlékei, és nagyon sokáig tart, mire meg tudom nyugtatni.
- teszi hozzá a kamionsofőr élettársa.
A támadói azóta sem kerültek elő, így nem kaptak büntetést a kegyetlen támadás miatt. Megúszták.
Mit mond a magyar fuvarozó cég?
A Catone Kft. magyarországi igazgatója szerint Calais és Dover között gyakran jutnak be migránsok a kamionok rakterébe, a hatósági ellenőrzések, valamint a járművek több ponton történő lezárása ellenére is.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének tájékoztatójában az áll, hogy a Brexit időpontjának közeledtével egyre többen próbálnak a szigetországba jutni. Nem is véletlen hát, hogy a magyar kamionosok inkább kikerülik Belgiumot és Calais-t, és ha tehetik, más francia kikötőkből próbálnak meg átjutni Nagy-Britanniába annak ellenére, hogy ez jóval költségesebb és hosszabb időt is felölel.
A migránsok nemcsak amiatt okoznak problémát, hogy sokszor megsértik, vagy meglopják a rakományt. Ha ugyanis a hatóságok rájuk bukkannak, a kamionosokat megbüntethetik embercsempészet miatt.
Hogyan lehet elkerülni a migránsok okozta gondokat?
Az egyik a biztonsági ellenőrzési lista követése, mely szerint ötször kell ellenőrizni a rakományt: felrakás után, első megállásnál, második megállásnál, behajózás előtt, valamint abban az esetben, ha a szén-dioxid-ellenőrzés és a behajózás között 15 percnél több idő telik el. Minden alkalommal meg kell nézni a jármű belsejét, a ponyvát, a tetőt, a külső rekeszeket, a jármű alvázát, a lakat elhelyezését és a fülkét.
Továbbá az angol hatóságok is igyekeznek tanácsokkal ellátni a fuvarozókat, többek között azt javasolják, hogy mindig figyeljék az áru felrakását a járműre, használjanak jó minőségű ponyvazsinórt, legyenek óvatosak, éberek, valamint vigyenek magukkal ellenőrző listákat.