Létrehozva: 2021.10.26.

Mi áll az AdBlue hiány hátterében?

A közép-európai műtrágyagyárak a brüsszeli zöldpolitika miatt is elszálló földgázárak hatására erősen korlátozzák, több esetben le is állították már a gyártásukat, így AdBlue-hiány lépett fel Európában.

A modern dízelmotorok működéséhez elengedhetetlen adalék termelési és ellátási nehézségeinek hírére felvásárlási láz alakult ki. Jelenleg kisebb pánikot okoz a piacon, hogy hosszú távú készlethiány is felléphet, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára nyugalomra int.

Az AdBlue-válság oka, hogy az elszálló gázárak miatt Szlovákiában a Duslo, Európa egyik legnagyobb AdBlue gyára korlátozta termelését, valamint a szlovák állam is felvásárolni készül egy nagy készletet, ami együttesen az európai AdBlue-készletek csökkenését idézte elő.

A környező országokban hirtelen többszörösére ugrottak az eladások, amire az ellátási lánc nem volt felkészülve, és a pánikhelyzet már Magyarországot is érinti.

Az érintett járműtulajdonosok az elmúlt hetekben idehaza is megrohanták a kutakat, ahol még kapható a speciális adalékanyag, ott jelenleg többszöröse lehet az ára a szokásosnak.

A pánikhangulat nem alaptalan, hiszen az Euro 5-ös és annál újabb dízelmotorok elektronikája az európai szabályozásnak köszönhetően letilt, a járművek nem indulnak el az AdBlue-adalék nélkül, ami sok százezer Euro 6-os dízelautó, illetve busz és nehézgépjármű tulajdonosát érinti.

Ha az AdBlue-hiány elhúzódik, akkor az a budapestiek számára csapdahelyzetet teremthet: Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere ugyanis szorgalmazza a korszerűtlen autók elleni fellépést. Céldátumot ugyan még nem jelölt meg, de ha végül a Levegő Munkacsoport javaslatával egybecsengő döntés születik, már jövőre, 2022 júliusától fokozatosan bevezethetik a korlátozást.

Először a védett övezetekben, majd a körutak által határolt területen, végül pedig úgy, hogy a főváros területén 2024-ben csak Euro 4-esnél, 2026-ban pedig csak Euro 5-ösnél jobb besorolású dízelautókkal lehet majd közlekedni.

Az adalékanyag-válság szorosan összefügg Brüsszel új energiapolitikájával, ráadásul az AdBlue-hiány nem az egyetlen az autóipart sújtó problémák közül. Az egyre szigorodó EU-s környezetvédelmi előírások, a büntetőadók és ezzel párhuzamosan a félvezetők hiánya is komoly gondot okoz az ágazatnak és az európai polgároknak is. Hiába váltanak korszerű autókra az európaiak, ha a zöldpolitika által felhajtott energiaárak és az adók ellehetetlenítik az üzemeltetéshez szükséges anyagok beszerzését.

Korábban megírtuk: Orbán Viktor október 21-én, a brüsszeli EU-csúcson arról beszélt, hogy az Európai Bizottság és annak alelnöke, Frans Timmermans zöldmegállapodásért felelős biztos új klímacsomagjával lerombolja a középosztályt, az elviselhetetlenségig megemeli az energiaárakat és szétveri az európai gazdaságot.

„Az egész európai demokrácia a középosztályon áll vagy bukik. Az európai demokráciát sodorják veszélybe, akik az egekbe emelik az áramnak és a gáznak az árát. Ezért ezt a tervet vissza kell vonni és teljesen újra kell gondolni”

– fogalmazott akkor a kormányfő.

Brüsszel tagadja, hogy felelőssége lenne az energiaárak elszállásában, ami már az AdBlue-ellátásra is kihatással van.

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a Napi.hu-nak nyilatkozva ugyanakkor igyekezett nyugtatni a kedélyeket. Mint mondta, bármennyire is megnőttek az igények, a műtrágyagyártók ki fogják ezeket elégíteni, ugyanakkor arra valóban számítani kell, hogy jóval többet kell fizetni az adalékért. A szakember szerint később az AdBlue ára visszaáll a leállásokat megelőző szintre, mivel a nagyobb kereslet jelenleg kizárólag a pánik következménye. Fontos azonban észben tartani, hogy az AdBlue nem tartható el túl sokáig, így a drágán megvett készletek lehet, hogy a hulladékudvarokban végzik – magyarázta a lapnak Grád Ottó.

Kevésbé bizakodó az ellátás tekintetében a Mol.

A magyar cégnek a napokban kiadott, a Portfolio.hu által is idézett közleménye szerint:

A közép-európai műtrágyagyárak az elszálló földgázárak hatására erősen korlátozzák, több esetben le is állították már a gyártásukat. A visszafogott termelés következtében az elmúlt hetekben AdBlue ellátási problémák tapasztalhatók a piacon, és a helyzet várhatóan tovább fog romlani.

Ez is érdekelhet

origo.hu

Brutális baleset Budapesten: két ember meghalt, a gyáva sofőr elmenekült

origo.hu

Budapesti luxusüzletrablás: újabb megdöbbentő fejlemények derültek ki - videó

borsonline.hu

Visszatért a színpadra a Nemzeti Színház lebénult művésze

vg.hu

Halálos tömegbaleset Budapesten: őket körözi a rendőrség – fotó

ripost.hu

Kiszivárgott: sürgősen költözne Katalin hercegné, az is kiderült, hová!

vg.hu

Itt nyitja meg új, budapesti üzletét a Penny

origo.hu

Újabb hírek érkeztek Nagy Grófo sírjának feltöréséről

mindmegette.hu

Mit főzzek hétvégén? 13 tepsis recepttel segítjük az ötletelést szombat-vasárnapra

ripost.hu

Közleményt adott ki a TEK a magyar lakosok számára

videa.hu

Káposztás kofta, sült szeretetgolyók fűszeres paradicsommártásban -receptvideó (hirdetés)

ripost.hu

Drámai dolog történt a vonaton: sikoltozva kért segítséget gyermekéhez az anya

ripost.hu

Özönlenek a gratulációk Vastag Csabának és feleségének

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

POLITIK

Komoly az esélye a benzinárstop bevezetésének

POLITIK

Mexikói filmsztár a CPAC Hungary egyik vendége

POLITIK

Orbán Viktor kemény üzenetet küldött az uniós elitnek: menniük kell!

POLITIK

Magyar Péter mögött ott áll Bajnai Gordon és a DATADAT!

POLITIK

Izrael rakétákat lőtt ki Iránra

POLITIK

A Mészáros-csoport megvásárolta a híres babaáruház-láncot

POLITIK

Honvédelmi miniszter: Nincs NATO a nemzeti haderők nélkül

POLITIK

Az oltásellenesség mindannyiunk biztonságát veszélyezteti