kulcsár edina
Mindössze hat ellenõr versenyezhet a kitüntetõ címért, a jó megjelenés és kommunikációs készség is feltétel volt.
Hatalmas kommentáradat indult a BKK Facebook oldalán, ahol 2015 jegyellenőrére lehet szavazni. A versenyt azért hirdette meg a cég, mert szerette volna ellenőreik kemény munkáját megjutalmazni. A kiírásban azt is megfogalmazzák, miért is nehéz a jegyellenőr élete: "Mindennap találkozunk velük a városban közlekedve, általában mégis csak elsétálunk mellettük, jegyünket, bérletünket felmutatva. Õk a Budapesti Közlekedési Központ ellenőrei, akik
szinte észrevétlenül, lelkiismerettel végzik a munkájukat,
hozzájárulva ahhoz, hogy Budapest közösségi közlekedése hatékonyan működjön" - írja a BKK.
A versenyen mindössze hatan indulhattak, őket objektív szempontok alapján választották ki, ezek közé tartozott a szakmai felkészültség, az egyenletes teljesítmény, a megbízhatóság és a lojalitás.
"Mind az utasokkal, mind munkatársaikkal, mind feletteseikkel szemben udvarias, tisztelettudó magatartást tanúsítanak.
Nem jellemző rájuk, hogy az utasok panaszkodnának munkastílusukra"
- informálta a %RIPOST%-ot a BKK, hozzátéve, hogy figyelembe vették a munkáltatói figyelmeztetéseket, elmarasztalások mennyiségét. A szavazáson olyanok indulnak, akik ilyet nem kaptak, de fontos tényező volt a jó megjelenés, fellépés és kommunikációs készség is.
A versenyzők kisfilmekkel indulnak, melyekre a Facebookon lehet szavazni, tetszésnyilvánítással. Ám nemcsak az indulók életébe, hanem általában az ellenőri munkába is betekintést nyerhetnek picit az utazók. Az egyik versenyzőről például az derül ki kisfilmjében, hogy mindig pontosan megtervezi útvonalát, hiszen mindennap máshol teljesít szolgálatot. A BKK a %RIPOST%-nak ezt azzal indokolta, hogy az ellenőröknek a budapesti közösségi közlekedés valamennyi ágazatában el kell látniuk feladataikat. "A szolgálatvégzés helye naponta többször is változik. Ennek célja, hogy a BKK biztosítsa a minél nagyobb területi lefedettséget, ugyanis nem lenne kifizetődő annyi jegyellenőrt alkalmazni, hogy minden járművön legalább egy fő jelen legyen, és ellenőrzést végezzen. A jegyellenőrök folyton változó vezénylésének az is célja, hogy
az utasok ne szokhassák meg a jelenlétüket, és ne próbálják elkerülni a pótdíjazást
alternatív útvonalak keresésével és használatával" - válaszolta a BKK.
Mivel több komment is arról szól, hogy a szavazás helyett inkább képezni kellene az ellenőröket, azt is megkérdeztük, mik a feltételei annak, hogy valaki ellenőrré válhasson, illetve milyen képzést kapnak. Az érettségi, erkölcsi bizonyítvány, betöltött 18. életév alapvető feltétel. De nem minden. "A sikeres felvételi elbeszélgetés után a jegyellenőröknek meg kell felelniük egy belgyógyászati jellegű orvosi alkalmassági, valamint pszichológiai alkalmassági vizsgálaton. A jegyellenőrré váláshoz minden alkalmas jelöltnek el kell végeznie egy háromhetes, 96 órás szakmai képzést, melynek végén több tantárgyból is vizsgát kell tenniük. Többek közt
hálózatismeretből, pótdíjazási és díjszabási ismeretekből, magatartási ismeretekből.
A későbbiekben a jegyellenőröknek évente több kommunikációs, konfliktuskezelő és korrupcióellenes tréninget, elsősegélynyújtó tanfolyamot is szervez a BKK." Külön érdekesség, hogy amennyiben az ellenőr-jelölt nem teszi le sikerrel a vizsgát, vissza kell fizetnie a tanfolyam díját.
Ha te is úgy gondolod, hogy nem is annyira egyszerű az ellenőrök élete, és picit félretennéd az előítéleteidet, szavazz a BKK Facebook oldalán a kedvencedre. Hiszen ahogy az egyik jelölt, Csaba megfogalmazta:
"A minőségi közlekedés akkor fenntartható, ha mindenki becsületesen utazik. Ezért én is felelős vagyok!"