TÜZELŐÁLLÁS

Súlyos német vádakra reagált a Magyar Antidopping Csoport

Korrupció, eltussolás a súlyemelésben? A nemzetközi szövetség magyar elnöke, Aján Tamás és a MACS került a német ARD televízió célkeresztjébe.
  • Szerző: vav

Súlyos vádakat fogalmazott meg Aján Tamás ellen dokumentumfilmjében az ARD német közszolgálati televíziós csatorna, amely szerint korrupciós ügyek miatt indulhat büntetőeljárás a Nemzetközi Súlyemelő Szövetség (IWF) elnökével szemben.

Az ARD dokumentumokra hivatkozva arról számolt be, hogy a súlyemelésben szisztematikus doppingolás folyik az IWF tudtával. Eszerint a 2008 és 2017 között olimpián és világbajnokságon érmes súlyemelők csaknem felét nem ellenőrizték a felkészülési időszakban, edzőtáborban – jelentette az MTI.

Fotónk illusztráció
Fotó: Getty Images

„Nem voltak doppingellenőrzések, mert tudták, hogy azok pozitív eredményt hoztak volna”

- nyilatkozott Lydia Valentin. A spanyol versenyző úgy lett a 2012-es játékok aranyérmese 75 kilogrammban, hogy utólagos ellenőrzésen az első három helyezettet diszkvalifikálták.

Az ARD szerint az IWF a Magyar Doppingellenes Csoportot (MACS) bízta meg minden nagy nemzetközi versenyen és szinte az összes világbajnokságon az ellenőrzéssel. Kivétel ez alól a 2015-ös houstoni világbajnokság volt, ahol a német tv-csatorna szerint Aján tiltakozása ellenére az amerikai doppingellenes ügynökség vette le a doppingmintákat és ez 24 lebukáshoz vezetett.

A MACS ügyvezető igazgatója, dr. Tiszeker Ágnes közleményében részletesen reagált a súlyos vádakra.

„A Magyar Antidopping Csoport tiltakozik, és a leghatározottabban visszautasít minden vádaskodást”

- kezdődik a közlemény, amely szerint hiába válaszoltak az ARD Televízió oknyomozó újságírói minden kérdésére, az általuk közölt tényeket figyelmen kívül hagyták a műsor készítői.

„Étetlenül és felháborodottan tapasztaltuk, hogy a 2020. január 5-én adásba került dokumentumfilmben az általunk közölt tények egyáltalán nem jelentek meg, a Magyar Antidopping Csoport dokumentumokkal alátámasztott adatait a Német Közszolgálati Televízió teljes egészében figyelmen kívül hagyta, sőt homályos, minden tényleges bizonyítékot nélkülöző, rosszindulatú célozgatások, és nem valós információk kifejezetten hamis, és elfogadhatatlan színben tüntették fel a Magyar Antidopping Csoport doppingellenőreinek munkáját.”

A szervezet „minden, a munkájukat érintő hamis, hazug, minden alapot és bizonyítékot nélkülöző hivatkozást és célozgatást” határozottan visszautasít. A MACS közleménye teljes egészében IDE KATTINTVA olvasható.

Korrupcióval és a doppingügyek eltussolásával vádolják a magyar sportvezetőt
Fotó: MTI

Christian Baumgartner, a Német Súlyemelő Szövetség elnöke szerint Aján Tamás évtizedek során felépített egy rendszert, amely lehetővé tette a doppingolás eltitkolását.

„A korrupció kultúráját valósította meg”

- mondta Baumgartner.

Az ARD beszámolt két svájci bankszámláról, amelyre 1992-től 23 millió dollár (6,8 milliárd forint) érkezett, ez az összeg nem szerepelt az IWF mérlegében. A csatorna szerint a számlák felett egyedül Aján Tamás rendelkezett, és 5,5 millió dollár (1,6 milliárd forint) sorsa tisztázatlan.

Az ARD-nek nyilatkozott Rattikan Gulnoi, a 2012-es londoni olimpia bronzérmese is. A thaiföldi súlyemelő azt állította, hogy 18 éves kora óta tiltott teljesítményfokozókat kapott. Hozzátette, országában 13 esztendős koruk után doppingolják a súlyemelőket.

És ezeket olvastad már?