INSIDER

Szerző t.t.

Létrehozva: 2024.01.10.

Rejtett áremeléssel trükköznek a multik. Zsugorítják a termékeket

Rejtett áremeléssel trükköznek a multik, a családok védelme érdekében lépett a kormány.

A családok védelme érdekében a kormány új intézkedést fogadott el, így az 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszerkereskedőknek figyelemfelhívó tájékoztatót kell kihelyezniük, amennyiben egy termék kiszerelése csökkent. Az intézkedés hátterében az áll, hogy a gyártók egyre gyakrabban drágítják a termékeket azzal, hogy kevesebb tartalmat adnak el jórészt a szokásos – vagyis megtévesztő – csomagolásban. Erre a gyakorlatra akarja felhívni a kormány a vásárlók figyelmét.

Fotó: Kallus György

Mondunk egy példát:  Egy zacskó chips például 400 forintba került egy éve, de a gyártó időközben emeli az árát 20 százalékkal – látszólag árváltozás nélkül, de ötödével kevesebb chips került a zacskóba. 

Fotó: Ripost

Az ilyen típusú áremelkedést zsugorflációnak nevezik. A  "shrinkflation" az angol "shrink" -  zsugorodás - és az infláció ötvözete, és megszokott csomagolásba kerülő kisebb mennyiségű termékekre utal. A szolgáltatók úgy drágítják a termékeket, hogy kevesebb tartalmat adnak el a megszokott csomagolásban. Nem illegális, de költségcsapda: a zsugorodás alig észrevehető, ha valaki minden nap vásárol.

Ahogy a Nemzetgazdasági Minisztérium közleményében írja: Az elmúlt hónapokban több országban felkeltette az érdeklődést az a jelenség, hogy bizonyos termékek mérete csökken, miközben áraik változatlanok maradnak, vagy akár emelkednek is.
Korábban a Ripost is idézte  a Hamburgi Fogyasztói Központ és a Stiftung Warentest jelentését. Ebben az áll, hogy2023 első felében rekordszámú panaszt regisztráltak a zsugorinfláció miatt. Például a Suchard Express kakaópor 500-ról 400 grammra zsugorodik – így 25 százalékkal drágább. A Milka és Oreo dobozában nemcsak kevesebb darab van, de minden darab súlya is csökkent. 

Sok kicsi sokra megy. Fotó: Hamburgi Fogyasztói Központ


A Hamburgi Fogyasztói Központ szerint a tendencia már 2022-ben elkezdődött: az év első felétől a második feléig csaknem megduplázódott az igazolt esetek száma. Míg korábban a jelenség elsősorban a klasszikus márkákat érintette, addig ma mára a diszkontok saját márkáit és a biomárkákat is suttyomban ily módon drágítják.
Hasonló gyűjtést a Ripost is végzett. Lapunk munkatársai rengeteg olyan terméket találtak, amelyek méretei az elmúlt években jelentősen csökkentek.  A vásárlók nagyon ritkán veszik észre, hogy egy általuk gyakran vásárolt termék hirtelen összement. A gyártók a méretcsökkentést rendszerint nagyon trükkösen, mindenféle figyelmeztetés nélkül oldják meg. A Ripost a korábbi reklámújságokat alapul véve megnézte, hogy mely termékek zsugorodtak össze az évek során.

A képre kattintva nézheti meg a zsugorított termékek fotóit

 

A felsorolt hazai és nemzetközi példák, vagyis a csomagolás és a termék zsugorítása azt mutatja, hogy a fogyasztók kevesebbet kapnak a megvásárolt termékből a pénzükért. 
Ezért a kormány által elfogadott új intézkedés a fogyasztók körültekintőbb és tudatosabb vásárlási döntését segíti elő azzal, hogy 2024. március 1-től jogszabályban kötelezi az 1 milliárd forint feletti árbevételű élelmiszerkereskedőket arra, hogy a termék mellett elhelyezett, figyelemfelhívó tájékoztatással hívják fel a vásárlók figyelmét, hogy az általuk árusított, előrecsomagolt termékek kiszerelése a korábban megszokottakhoz képest kisebb lett.

A kiszerelés, így különösen a tömeg vagy térfogat csökkenésének viszonyítási alapja az adott termék gyártója által 2020. január 1. és 2023. július 1. között alkalmazott kiszerelés lesz. A kereskedők tájékoztatási kötelezettsége 2 hónapig áll fenn, főszabály szerint az új, csökkentett méretű termék kereskedő általi forgalmazásától kezdődően.

A kereskedő tájékoztatási kötelezettségének teljesítése érdekében a gyártó, a magyarországi forgalomba hozó és beszállító köteles a kiszerelési egység csökkenésével érintett termék vonatkozásában megfelelő módon tájékoztatni a kereskedőket. A szabályok elmulasztása esetén a fogyasztóvédelmi hatóság fog eljárni.
 

 

 

Ez is érdekelhet

origo.hu

Borzalmas csapás érte a Real Madrid világsztárját

origo.hu

Ukrajna bejelentette, elvesztette hadseregét

borsonline.hu

Kulcsár Edina: "Nem örülnék, ha a lányom ennyire kitenné magát a kirakatba"

vg.hu

Óriási bejelentés van készülőben: új autógyár épülhet Magyarországon

ripost.hu

3 csillagjegynek májusban furcsa üzenetet küld az őrangyala

magyarnemzet.hu

Jó hír a válságba zuhant magyar válogatottnak a bohócos nap végén

origo.hu

Megfejthették a fáraó átkát: kiderült, mi ölte meg a sírt felnyitó kutatókat

ripost.hu

Robban a karalábészezon: Mutatjuk a legfinomabb receptet

videa.hu

Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)

ripost.hu

Ekkor nézz fel az égre: minden kívánságod valóra válhat május elején

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

INSIDER

Az intézkedő rendőr szerint Magyar Péter autós ámokfutásba kezdett, de végig agresszív, fenyegető és megfélemlítő volt

INSIDER

Látványos számok mutatják, mennyit változott az életünk 2010 óta

INSIDER

Itt a friss jelentés: továbbra is gátlástalanul hamisítják a mézet!

INSIDER

Kiderült az igazság: Karácsony ígéreteinek kétharmada nem teljesült

INSIDER

Bőnyi iskolai dráma: sokkot kapott a késelő kislány apja - Videó

INSIDER

Döbbenetes felfedezés: baktériumok lehetnek a reggeli kávédban

INSIDER

Időjárás: Ebben nem lesz köszönet, jégesővel csap le itt a hirtelen lehűlés!

INSIDER

„Meg kellett szülnöm a halott fiamat” – Halálos kórral küzd Dia, a négygyermekes anyuka