Létrehozva: 2017.03.31.

Meddig kell várnunk a környezetkímélő aszfaltozásra?

A technológia évek óta adott hozzá, a Duna Aszfalt már 2009-ben behozta az országba a LEA (Low Energy Asphalt) licencét, és két keverõtelepén is képes az elõállítására.

Tavalyelőtt a megfelelő jogi háttér is megszületett az energiafelhasználást és a széndioxid kibocsájtást is felére csökkentő, jobban szállítható és az egészséget is kímélő aszfalthoz. Hogy miért nem épülnek ilyen magyar utak, arról Lehel Zoltánnal, a Duna Aszfalt innovációs főmérnökével beszélgettünk.

„A LEA hazai megjelenése lapvetően az útépítések megrendelőitől, vagyis az állami cégektől, mint például a NIF és a Magyar Közút, továbbá az önkormányzatoktól függ."

Nem rajtunk múlik, mi készen állunk rá

– összegzi a lényeget Lehel Zoltán. A hazai mélyépítés meghatározó szereplője 2009-ben a francia EIFFAGE-csoporttal kötött megállapodás alapján lett a LEA kizárólagos magyarországi alkalmazója.

„2011-ben a dunaharaszti, 2014-ben a lakiteleki keverőtelepünkön is kiépítettük a LEA-hoz szükséges műszaki fejlesztést, így a jelenlegi tíz telepünkből kettő tudná kiszolgálni a LEA rendszert abban az esetben, ha lenne rá igény.”

A kereslet hiányát jelzi, hogy a cég eddig mindössze egy 8 km-es referenciamunkát készített az 53-as úton Soltnál, illetve Tiszakécskén öt, Kecskeméten három utcát. Ezzel a közbeszerzési eljárásnál szükséges referenciaigazolása adott.

A kapacitásbővítésnél a Duna Aszfalt a „two in one” elvet követte, így a két új aszfaltkeverő a LEA mellett normál és újrahasznosított aszfalt gyártásra is alkalmassá vált, az utóbbival pedig egy év alatt megtérült a több tízmilliós beruházás. A cég tehát nincs ráutalva a LEA minél gyorsabb terjedésére, ezzel együtt a környezettudatosság térnyerése miatt továbbra is komoly lehetőséget lát benne.

Előbb-utóbb eljutunk odáig, hogy a környezet, vagyis az unokáink jövője is szempont legyen

– fogalmaz a cégnél szóvivői szerepet is betöltő Lehel Zoltán. Ennek fő eszközeként a zöld közbeszerzést jelöli meg, amely során az ajánlatkérő a környezetre kisebb hatást gyakorló megoldásokat preferálja, vagy legalábbis szempontként jelöli meg a környezeti hatást a pályázatoknál.

A szakember hangsúlyozza, ez nem jelent számukra versenyelőnyt (kizárólagosságot), hiszen rajtuk kívül számos magyar cég rendelkezik hasonló technológiával. A LEA ugyanis csak egyike az úgynevezett csökkentett hőmérsékletű (WMA) aszfaltoknak, és más WMA-eljárásokra más hazai cégek is képesek.

A folyamatok iránya megfelelőnek tűnik, hiszen 2014 szeptemberében elkészült a hazai szabályozás, azóta adott a WMA-aszfaltok használatához szükséges műszaki előírás. Ráadásul a közbeszerzési törvény 2015-ös módosítása már több szempontot is megenged az ár mellett, így akár a környezeti hatás is választható a megrendelő által.

Tehát a szénlábnyom, a széndioxid kibocsájtás és az energiafelhasználás is lehetne szempont.

A környezettudatosságot kiemelten kezelő cég főmérnöke Áder János köztársasági elnök zöld szerepvállalását is biztató jelnek látja. Emellett biztosra veszi, hogy az Európai Unió (melynek több országában is jelentősen elterjedt a WMA) szabályozásának szigorodása is ebbe az irányba fog hatni, ahogy azt például az új házak egyre szigorodó energetikai előírásainál is láthatjuk.

Hogy miért érné meg a LEA használata, arra a beruházás költségei helyett inkább a makrogazdasági szint adja meg a választ.

„Bizonyos szinten költséget is csökkent, de van, ami miatt többe kerül: van például olyan ’kegyszer’, amit hozzá kell keverni. Így alapvetően normál árban vagy picit alatta tudunk kínálni a LEA-val készült aszfaltot.”

A haszon mégis tetten érhető, hiszen az eljárással 50 százalékkal csökken az aszfaltgyártás energiafelhasználása, legalább ennyivel a szénmonoxid-kibocsájtás, a felszabaduló kibocsájtási kvótát pedig az állam el tudja adni.

Kiszámolták, egy 581 méter hosszú (20 cm vastag, 6,5 m széles) út felújítása esetén 1 tonna szén-dioxid kibocsájtást spórolnak a LEA-val, ami 1 karbon kredit nyereséget jelent Magyarországnak.

A közvetlen költségek helyett tehát igazából a környezeti szempontok a döntőek, és az hogy mikortól válik ez fontossá a döntéshozóknak.

„Mi erre csak annyiban lehetünk hatással, hogy jelezzük, megvan hozzá a kapacitásunk, és reklámozzuk az eljárást. Ennek példája volt egy 2014-es nyílt útépítő nap a Duna Aszfalt szervezésében, sok szakújságíróval, televíziós megjelenéssel. Nagy visszhangja volt, de végül nem lett konkrét eredménye.”

Ezzel együtt Lehel Zoltán hisz a kommunikáció hatásában, és ebben a szakma szerepét is fontosnak tartja.

„Épp most voltam a mérnöki kamara egyik kötelező oktatásán, és jó volt hallani, hogy az egyik előadáson a WMA aszfaltokat, és külön a LEA-t is dicsérték, természetesen cégnév nélkül. A szakmának megvannak az eszközei a nyomásgyakorlásra, és nem is a LEA-t kiemelve, hanem egyáltalán a WMA aszfaltok szerepét hangsúlyozva.”

Abba belegondolva, hogy a magyar kormány nemrég hirdetett 401 milliárdos ötéves útfejlesztési programot, a LEA és a WMA szerepe felértékelődhet. Lehel Zoltán rábólint a felvetésre:

Ezeknek a megoldásoknak abszolút lenne helye a projektben, és ekkora volumennél elég nagy hatása is lenne.

Az útépítő beruházásoknál a fentieken túl van egy további előnye a LEA-nak, a megnövekedett szállítási távolság.

„Ez nálunk 2 óra, ezalatt az aszfalt leérhet Kecskemétre vagy akár Szegedig. Ennyi ideig beépíthető állapotban van, hiszen a LEA esetében 70, de még 60 fokon is tudtunk már megfelelő minőséget előállítani. Ezzel szemben a hagyományos aszfaltot csak magasabb hőmérsékleten tudják bedolgozni, és csak 50 és 80 km közötti a szállítási távolsága.”

Ráadásul a LEA a bedolgozás során nem gőzölög, ami által sokkal kedvezőbb munkakörülményeket teremt. Mindez annak köszönhető, hogy a LEA az amúgy eleve alacsony hőmérsékletű WMA aszfaltok közül a legalacsonyabb hőfokon gyártható.

„A 2014 szeptemberében született magyar útügyi műszaki előírás szerint a WMA 105 és 130 fok közé van belőve. A leírás ugyanakkor egy megcsillagozással beleveszi listába a 95-98 gyártási hőmérsékletű LEA-t, tehát ezt is WMA-nak tekintik.”

Ez is érdekelhet

origo.hu

Váratlan hír Oroszországból, ez mindent meg fog változtatni

borsonline.hu

Probléma Tilla hazautaztatásával - előállították a repülőtéren

mandiner.hu

A Magyarországra készülő kínai elnök alaposan odaszúrt az Egyesült Államoknak

mindmegette.hu

Kivonul a Spar az országból? Itt a cég magyar elnökének válasza

vg.hu

Itt a korainál is koraibb cseresznye, valamin azonban hanyatt esnek a vásárlók

origo.hu

Brutálisan megtámadták, véresre verték a TV2 sztárját

travelo.hu

Videó: Egy hatalmas Boeing géppel intett búcsút a levegőben a pilóta

she.life.hu

A hajszolt életvitel nem lehet kifogás, vedd komolyan a vashiányt (hirdetés)

videa.hu

Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)

origo.hu

A világ legjobb csapata újra Budapesten (hirdetés)

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

MANI

Változás: új, fontos infók a gyógyszerek kiváltásáról

MANI

Már 3D-ben is megnézhetjük az orvosi leleteinket

MANI

Hol most a legolcsóbb a lakásbiztosítás? Elindult a kampány, íme a részletek

MANI

Elindult a lakásbiztosítási kampány: itt van minden tudnivaló

MANI

Aki meg akarja őrizni pénze értékét, most ebbe fekteti

MANI

1 milliárd forintot lehetett nyerni ezzel az öt számmal

MANI

Itt a vége a jó világnak: fizetős lehet a Google

MANI

Lelepleztük a hazai zöldségeket: mutatjuk az árakat!