Létrehozva: 2016.10.17.

Nem mindegy, milyen gumit használsz

Ha leesik az elsõ hó, tömegek rohamozzák meg a gumiszervizeket, hogy feltetessék az autóikra a téli gumikat. De milyen a jó téli gumi, és valójában mikor kéne lecserélni?

Megjöttek a tartós hidegek, ez pedig a biztonságos közlekedésre is hatással van: ideje téli gumira cserélni az autók abroncsait! A gumiváltás nemcsak lehetőség, hanem a közlekedés szempontjából kötelező feladat is, hiszen ezzel óvhatjuk a saját és környezetünk életét is.

Mikor tetessünk fel téli gumit?

Ha a levegő átlaghőmérséklete tartósan 7 fok alá csökken, akkor ideje lecserélni a nyári gumikat télire. 7°C alatt ugyanis a nyári gumik anyaga megkeményedik, veszít rugalmasságából, így pedig nehezebben tapad meg az út felületén.

A 7 fok természetesen nem jelenti azt, hogy azonnal rohanni kell a szervizbe, mert 6,9 foknál már nem tapad a nyári gumi – de ilyenkor már nagyobb eséllyel számolhatunk hajnali fagyokkal, és jeges úton a nyári gumi rosszabbul teljesít. A legtöbb őszi megcsúszásos és fékezési baleset pont a hajnali órákban történik, mikor az utakra már letelepszik a megfagyott pára.

A legtöbb autós nem is feltétlenül követi a 7 fokos szabályt, viszont amint leesik az első hó, tömegek rohamozzák meg a szervizeket – ezért is érdemes időben gumit cserélni!

Miben más a téli gumi, mint a nyári?

  • A téli gumik olyan speciális adalékanyagot (szilika) is tartalmaznak, amelynek köszönhetően még alacsony hőmérsékleten is lágyak és rugalmasak maradnak.
  • A felületükön mélyebb és szélesebb csatornák vannak, különleges profilkiképzésük nagyobb mennyiségű hó, latyak és víz elvezetésére is alkalmas.
  • Az úttal érintkező felületeken számtalan apró külön mozgó lamella (a kis gumitüskék, amik kiállnak) van kiképezve, ami a gumi tapadását és kapaszkodó képességét még tovább fokozza.
  • A téli gumik magasabb kanyarstabilitást és sokkal rövidebb fékutakat biztosítanak a jeges utakon, mint a más célokra gyártott nyári gumik.
  • Ez a gumikeverék azonban a kora őszi, nappali meleg aszfalton sokkal könnyebben kopik – ezért elkapkodni sem szabad a gumicserét!

     

    Használhatom még a tavalyi gumikat?

  • Jobb esetben ha megveszünk egy téligumi-szettet, több évre letudjuk a vásárlást. Ha használt gumikat tetetünk fel az autónkra, mindig alaposan mérjük fel, hogy az abroncsok kibírnak-e még egy kemény telet, vagy időszerűvé vált-e a végleges lecserélésük. A használattól ugyanis a gumi értelemszerűen kopik, és ezzel együtt egyre kevésbé lesz biztonságos.
  • Használt gumik esetében a profilmélység legfeljebb 4-5 milliméter legyen – ennél síkabb felületű gumi ugyanis nehezebben tapad, és nem vezeti el olyan könnyen a csapadékot. Az ideális profilmélység 9 milliméter.
  • Az is fontos, hogy egy tengelyen csak egyforma méretű és mintázatú gumit szabad használni – ugyanez vonatkozik a pótkerékre is. Ha annak eltérő a mérete vagy a mintázata, nem szerelhetjük fel!
  •  

    Hogyan válasszunk téli gumit?

    A téli gumi vásárlás nem olcsó mulatság, legjobb esetben is közel 40 ezer forintnál kezdődik egy szett ára, és minél nagyobb az autónk, annál mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni.

    Attól viszont, hogy egy gumi drágább, még nem feltétlenül jobb. Érdemes az aktuális autógumi-teszteket olvasgatni, ha nem mozgunk annyira otthonosan a témában, mert ezek pontos és hiteles információkkal rendelkeznek az egyes gyártók téli gumi fajtáit illetően.

    Az ADAC német autóklub már el is készítette a 2016/2017-es téli gumi időszakra vonatkozó tesztjét. Kompakt kategóriában a Goodyear Ultra Grip 9 és a Michelin Alpin A4 bizonyult a legjobbnak, a Firestone Winterhawk 3-as és a Kleber Krisalp HP2-es vásárlását nem igazán ajánlják a szakértők. A középkategóriás autók esetében már kiábrándítóbb a helyzet: itt egyedül a Dunlop Winter Sport 5 érdemelte ki az ADAC jó minősítését.

    Mi a helyzet a négyévszakos gumival?

    Áthidaló megoldásnak szánták a gyártók, de a négyévszakos gumi tűnik a legrosszabb megoldásnak – ez az abroncstípus ugyanis sem a forró nyári napokon, sem a havas téli utakon nem teljesít tökéletesen. Ezt a gumitípust akkor érdemes választani, ha télen ritkábban vezetünk, hóban pedig ki sem merészkedünk az utakra.

    Ez is érdekelhet

    origo.hu

    G.w.M hatalmas titkot árult el születendő kisfiáról

    origo.hu

    Újabb európai ország készül a világháborúra

    borsonline.hu

    Harry herceg elsírta magát III. Károly döntése miatt, ez volt az utolsó csepp a pohárban

    ripost.hu

    Szívbemarkoló, ezt ígérte a rákbeteg Katalinnak Vilmos herceg

    mandiner.hu

    Zelenszkij belenyúlt a darázsfészekbe: kényszeríteni akarja a külföldön tartózkodó ukránokat, hogy menjenek haza harcolni

    origo.hu

    Salma Hayek az esküvőjén is a melleit mutogatta - fotók

    mindmegette.hu

    Íme a tavasz legfinomabb étele: egyszerű és olcsó alapanyagokból készül a zöldséges lasagne

    she.life.hu

    A hajszolt életvitel nem lehet kifogás, vedd komolyan a vashiányt (hirdetés)

    videa.hu

    Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)

    origo.hu

    A világ legjobb csapata újra Budapesten (hirdetés)

    Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
    Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
    Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
    -

    További cikkek

    MELÓ

    Magas fizetést szeretnél, de nincs diplomád? Ne csüggedj! Mutatjuk a trükköket!

    MANI

    Aki meg akarja őrizni pénze értékét, most ebbe fekteti

    MANI

    1 milliárd forintot lehetett nyerni ezzel az öt számmal

    MANI

    Itt a vége a jó világnak: fizetős lehet a Google

    MANI

    Lelepleztük a hazai zöldségeket: mutatjuk az árakat!

    MANI

    Gyanús e-mail jött? Így védekezz a netes csalók ellen!

    MANI

    Ezért locsolkodunk húsvéthétfőn?

    MANI

    Már csak három napod van, hogy pénzt spórolj a lakásbiztosításon, mutatjuk, hogyan