kulcsár edina
Talán veled is elõfordult már, hogy túl könnyen bedõltél egy-egy becsapós reklámnak. De talán fogalmad sincs a fogyasztói jogaidról, melyek a pénzedért cserébe megilletnek téged.
14 országban indít közös felvilágosító kampányt az Európai Bizottság és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, köztük Magyarországon is. A cél, hogy tudatosabb vásárlók legyünk. A kampány tervezői 5 célt tűztek ki, azt zseretnék elérni, hogy minden vásárló tisztában legyen a következő jogaival:
Minden esetben jogod van a hibás árukat megjavíttatni vagy kicseréltetni 2 éven belül – akkor is, ha utolsó darab volt, vagy ha akciósan vetted. NINCS kivétel!
2. Visszaküldheted!
Ha interneten keresztül vásároltál valamit, jogod van 14 napon belül magyarázat nélkül visszaküldeni – a pénzt kérdés nélkül vissza kell fizetniük.
Jogod van tisztességes reklámokat látni, tehát senki nem ígérhet olyat egy hirdetésben, amit nem tud betartani, és fordítva: ha valaki például akciót hirdet, akkor azt köteles meg is tartani - és nem csak két darabbal...
4. Csak semmi kiskapuzás!
Jogod van tisztességtelen kikötések nélküli szerződéshez! A szerződésben nem rejthetnek el sunyiságot. Ez elsősorban a termékbemutatókkal egybekötött utazásoknál és a nyaralási jogok értékesítésénél szokott felmerülni. Hiába szerepel lehetetlen kitétel az apróbetűs részben, ez nem lesz érvényes!
Alapvető jogokról, így a garanciáról vagy a 14 napos úgynevezett elállási jogról - azaz arról, hogy két héten belül bármilyen szerződést felbonthatsz - semmiképpen nem mondathatnak le, írásban sem.
Ha külföldön vásárolt áruval kapcsolatban támad problémád, az Európai Fogyasztói Központok ingyen segítenek az ügyintézésben!